لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

توافق بایدن و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر افزایش «سقف بدهی»


جو بایدن و و کوین مک‌کارتی (عکس از آرشیو)
جو بایدن و و کوین مک‌کارتی (عکس از آرشیو)

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه، شنبه ششم خردادماه بر سر افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت فدرال آمریکا به یک توافق دست یافته‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در توییتی ضمن اعلام این خبر نوشت که در گفت‌وگو با کوین مک‌کارتی بر سر بودجه، به یک توافق کلی دست یافته است.

او اضافه کرد این توافق خبر خوبی برای مردم آمریکا است، چرا که ناتوانی دولت فدرال در پرداخت بدهی‌های خود می‌توانست پیامدهای «فاجعه‌باری» داشته باشد و به «رکود اقتصادی» منجر شود.

جو بایدن در ادامه نوشت: «طی روز آینده، تیم‌های مذاکره کننده، متن (پیش نویس این قانون) را نهایی خواهند کرد و برای تصویب به مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده خواهند فرستاد. من قویاً از هر دو مجلس می خواهم که فوراً این توافق را تصویب کنند.»

اگر کاخ سفید و جمهوریخواهان در کنگره بر سر مجوز دولت جهت استقراض بیشتر به توافق نمی رسیدند، یا به عبارت دیگر سقف بدهی دولتی را افزایش نمی‌دادند، دولت آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان نمی‌توانست بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری خود را بپردازد.

پیشتر وزیر دارایی آمریکا هشدار داده بود که چنانچه کنگره سقف بدهی را افزایش ندهد، دولت فدرال در اول ماه ژوئن پولی نخواهد داشت.

«سقف بدهی» میزان حداکثر پولی را که دولت فدرال ایالات متحده می‌تواند از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی قرض کند، مشخص می‌کند. در صورتی که دولت نتواند این سقف را افزایش دهد بی‌پول شده و قادر به پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان خود و همچنین هزینه‌های تامین اجتماعی نخواهد بود.

جمهوری‌خواهان که کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارند خواستار کاهش بودجه و هزینه‌های دولت از جمله برخی از برنامه‌های اجتماعی جو بایدن مانند کمک به اقشار کم درآمد هستند و در مقابل، کاخ سفید خواهان افزایش «سقف بدهی» است.

هنوز جزئیات دقیق این توافق اعلام نشده است٬ اما منابع مطلع به رویترز گفتند مذاکره‌کنندگان توافق کرده‌اند که در ازای افزایش سقف بدهی برای یک دوره دو ساله، هزینه‌های غیردفاعی اختیاری را در همین دوره در سطح ۲۰۲۳ محدود کنند.

جمهوریخواهان و دموکرات ها طی هفته‌های اخیر مذاکرات نفس‌گیری در خصوص چگونگی حل این مناقشه انجام داده‌اند تا توافق به دست آمده بتواند در مجلس نمایندگان و سنا آرای لازم را برای تصویب به دست بیاورد.

در مجلس نمایندگان جمهوری‌خواهان با ۲۲۲ کرسی در مقابل ۲۱۳ کرسی دموکرات‌ها اکثریت را در اختیار دارند. این در حالی است که در مجلس سنا٬ دموکرات‌ها با ۵۱ کرسی در مقابل ۴۹ جمهوری‌خواهان اکثریت در اختیار دارند.

پیشتر صاحب نظران اقتصادی در خصوص پیامدهای به توافق نرسیدن کنگره و کاخ سفید بر سر افزایش سقف بدهی هشدار داده بودند.

این کارشناسان می‌گویند در صورت ناتوانی دولت فدرال در پرداخت بدهی خود٬ این دولت مجبور خواهد شد که کمک‌های رفاهی و حمایتی به شهروندان را متوقف کند. در نتیجه این شهروندان نیز قادر به پرداخت صورت حساب‌های خود نخواهند بود. و این موضوع به کل اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

XS
SM
MD
LG