لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

بایدن: در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه نورد استریم ۲ پایان خواهد یافت


جو بایدن و اولاف شولتس، رهبران ایالات متحده و آلمان
جو بایدن و اولاف شولتس، رهبران ایالات متحده و آلمان

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۸ بهمن هشدار داد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند خط لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد و سپس در ادامه بر اتحاد با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تاکید کرد.

آقای بایدن که همواره مخالف این پروژه خط لوله انتقال گاز بوده است طی نشستی خبری به همراه آقای شولتس در کاخ سفید گفت که عبور نیروهای روسیه از مرز اوکراین به معنای پایان چنین پروژه‌ای خواهد بود.

وی اظهار داشت: «اگر روسیه حمله کند، یعنی تانک‌ها و نیروهای آن بار دیگر از مرز اوکراین بگذرند... دیگر نورد استریم ۲ در کار نخواهد بود.»

خبرنگاری در این حال از جو بایدن پرسید، چطور ایالات متحده می‌تواند پروژه نورد استریم ۲ را متوقف کند وقتی که طرف دیگر پروژه کشور آلمان است و آقای بایدن نیز در پاسخ گفت: «به شما قول می‌دهم که می‌توانیم این کار را بکنیم.»

اولاف شولتس گفت که ایالات متحده و آلمان موضع مشابهی در قبال اوکراین، روسیه و تحریم‌ها دارند. او اما به طور مستقیم به پروژه نورد استریم ۲ اشاره نکرد.

این مسئله که آیا آلمان و ایالات متحده سیاست یکسانی درباره پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ دارند، پرسشی کلیدی است چرا که این دو دموکراسی بزرگ رهبری ناتو در برابر روسیه را بر عهده دارند.

روسیه بیش از یکصد هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده، اما با این حال اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به آن را تکذیب می‌کند. از سویی مقامات ایالات متحده می‌گویند که حمله روسیه به اوکراین ظرف چند روز یا چند هفته آینده ممکن است که رخ بدهد.

آقای شولتس که در داخل و خارج کشور خود اطمینان چندانی به قدرت رهبری او در میانه این بحران وجود ندارد، به خبرنگاران گفت که روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی خواهد پرداخت و آلمان و ایالات متحده در این باره موضع یکسانی دارند.

وی اظهار داشت: «ما متحد خواهیم بود. ما با هم دست به کار خواهیم شد و تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

حتی پیش از آن که این پروژه خط لوله گاز آغاز به کار کند، آلمان نیمی از نیاز خود به گاز را از روسیه تامین می‌کند. در این حال آلمان تصویب خط لوله نورد استریم ۲ را تا نیمه دوم سال جاری میلادی به تعویق انداخته، اما از لغو کامل این پروژه خودداری کرده است.

اولاف شولتس که طی هفته‌های اخیر محبوبیتش به خاطر تنش‌ها با مسکو ۱۷ درصد کاهش یافته است، پس از دیدارهای این هفته خود با جو بایدن، مقامات اتحادیه اروپا و سران کشورهای حوزه بالتیک، هفته آینده به اوکراین و روسیه سفر می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG