لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

دیدار مکرون با پوتین همزمان با تشدید نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین


دیدار دو نفره امانوئل مکرون (راست) رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، همتای روس او
دیدار دو نفره امانوئل مکرون (راست) رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، همتای روس او

رئیس‌جمهوری فرانسه که برای دیدار و مذاکره با همتای روس خود در مورد بحران اوکراین به مسکو سفر کرده است، در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت ما انتظار «پاسخی مفید» از روسیه داریم که هم جلو جنگ را بگیرد و هم باعث اعتماد امنیت شود.

امانوئل مکرون که برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین راهی مسکو شده، قبل از دیدار با پوتین نیز گفته بود هدف ژئوپولیتیک روسیه به وضوح اوکراین نیست، بلکه مشخص شدن قوانین هم‌زیستی میان روسیه و ناتو است.

رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ در دیدار با آقای مکرون گفت فرانسه و روسیه نگرانی مشترکی درباره شکل‌گیری وضعیت امنیتی در اروپا دارند: ما می‌بینیم که رئیس‌جمهوری فرانسه تا چه حد در تلاش برای حل بحران و تامین «تساوی امنیت» در اروپا است.

روسیه ۱۱۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است و کشورهای غربی می‌گویند، مسکو در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین است.

کرملین این موضوع را رد کرده، اما خواهان دریافت تضمین‌های امنیتی از طرف ناتو و کشورهای غربی است. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرد پاسخ کتبی برای رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه داده است اما مسکو می‌گوید به هیچ کدام از نگرانی‌هایش پاسخی داده نشده است.

کرملین می‌گوید ناتو در حال پیشروی به مرزهای روسیه است و می‌خواهد اوکراین را نیز به عضویت خود در آورد؛ موضوعی که امنیت روسیه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

هنوز معلوم نیست رهبران روسیه و فرانسه به چه نتیجه ملموسی درباره وضعیت اوکراین رسیده‌اند، اما مکرون در آستانه دیدار با پوتین گفته بود «من نسبتا خوشبینم، اما اعتقادی به معجزه هم ندارم».

در این میان، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در اظهاراتی محتاطانه گفت وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن است که انتظار پیشرفت‌های تعیین‌کننده در مذاکرات رهبران روسیه و فرانسه داشته باشیم.

او افزود طی روزهای گذشته اتفاق جدیدی از طرف کشورهای غربی در راستای ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه انجام نشده و مذاکره‌کنندگان غربی ترجیح می‌دهند به این موضوع نپردازند.

آقای مکرون اخیرا گفت‌وگویی نیز با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا داشته و قرار است بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین، روز سه‌شنبه به کی‌یف سفر کند تا با مقامات اوکراین نیز دیداری داشته باشد.

این نخستین دیدار رهبر یک کشور قدرتمند غربی با پوتین در رابطه با بحران اوکراین است.

در این میان آمریکا حدود سه هزار نیرو و آلمان ۳۵۰ نیروی نظامی به کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو اعزام کرده و هشدار داده‌اند اگرچه قصد درگیری نظامی مستقیم با نیروهای روسی را ندارند، اما در صورت حمله روسیه به اوکراین، عواقب سختی در انتظار مسکو خواهد بود و تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع خواهد شد.

همزمان با اعزام نیروهای نظامی آلمان به لیتوانی، یک سخنگوی دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که نگرانی‌های روسیه درباره احتمال تهاجم ناتو کاملا بی‌اساس است، چرا که این سازمان، ماهیتی دفاعی دارد.

بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد ۳۵۰ نیروی نظامی به لهستان در مرز با اوکراین اعزام خواهد کرد.

با این‌حال روسیه با توجه به ورود ۱۴ کشور اروپایی به ناتو طی سه دهه گذشته، می‌گوید این نهاد نظامی در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه و جذب کشورهای بیشتری در نزدیکی مرزهای این کشور است.

وزیر خارجه آلمان نیز که طی سه هفته گذشته، دو بار به کی‌یف سفر کرده، روز دوشنبه در دیدار با همتای اوکراینی خود بر حمایت «بی‌چون و چرای آلمان» ‌تاکید کرد.

آلمان ماه گذشته اعلام کرده بود پنج هزار نیروی نظامی به نزدیکی مرزهای اوکراین می‌فرستد، اما برخلاف آمریکا، حاضر به ارسال تجهیزات نظامی و سامانه‌های دفاعی به اوکراین نشده است؛ موضوعی که از طرف مخالفان داخلی دولت حاکم آلمان، «انفعال دولت» نامیده شده است.

قرار است اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز دوشنبه در همین زمینه با رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکره کند و سپس سفری به اوکراین داشته باشد.

او روز دوشنبه گفت روسیه در صورت حمله «هزینه‌های سنگینی» خواهد پرداخت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG