لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

مقام‌های آمریکایی: حمله روسیه به اوکراین هزاران کشته و میلیون‌ها آواره به دنبال خواهد داشت


نیروهای نظامی اوکراین در حال تمرین در مرز برای آمادگی دربرابر تهاجم احتمالی روسیه
نیروهای نظامی اوکراین در حال تمرین در مرز برای آمادگی دربرابر تهاجم احتمالی روسیه

مقامات اطلاعاتی و نظامی ارشد دولت آمریکا ارزیابی کردند که تهاجم کامل نیروهای روس به اوکراین، مرگ احتمالی ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار غیرنظامی را رقم خواهد زد.

این مقام‌های دولت بایدن همچنین گفتند که بنابر ارزیابی‌ها، در حالت چنین تهاجمی، ۵ هزار تا ۲۵ هزار نظامی اوکراینی و سه هزار تا ۱۰ هزار نظامی روسیه جان خود را از دست خواهند داد و این جنگ می‌تواند منجر به یک میلیون تا پنج میلیون پناهنده جدید شود که بسیاری از آنها به لهستان سرازیر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و واشینگتن پست، فرماندهان نظامی و سران نهادهای اطلاعاتی آمریکا در نشستی ۶ ساعته که روز ۱۳ بهمن در کنگره برگزار شد، این آمار را ذکر کرده‌اند.

این ارزیابی گفته است که اگر روسیه سرانجام حمله به اوکراین را عملی کند، کی‌یف، پایتخت اوکراین، در دو روز سقوط خواهد کرد و دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ناتوان از مقابله با چنین تهاجمی خواهد بود و در نتیجه آن، بحران سیاسی بزرگی دامنگیر همه اروپا خواهد شد.

براساس تخمین آمریکا، شمار گردان‌های ارتش روسیه که به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مرز با اوکراین مستقر شده‌اند اکنون به ۸۳ گردان، شامل ۱۱۰ هزار سرباز، افزایش یافته و شواهد حاکی است که نظامیان ۱۴ گردان دیگر نیز در حال رسیدن به این مرزها هستند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این نقل و انتقالات سنگین از نیروها و تجهیزات نظامی نشان می‌دهد که روسیه اکنون به ۷۰ درصد از آمادگی مورد نظر خود رسیده و ممکن است تا نیمه ماه فوریه، حدود ۲۵ بهمن، با افزایش شمار نیروهایش به ۱۵۰ هزار تن در این مرزها، احساس کند که برای حمله به اوکراین به بالاترین سطح از آمادگی رسیده است.

ارزیابی نظامیان آمریکایی در اختیار هم‌پیمانان اروپایی واشینگتن نیز قرار گرفته است.

کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که ولادیمیر پوتین هنوز درباره عملکرد خود در قبال اوکراین تصمیم نهایی نگرفته و بعید نیست که روسیه انجام یک حمله زمینی محدود را برای تأمین خواسته‌هایش در قبال اوکراین کافی بداند.

اما برپایه گزارش خبرگزاری‌ها، در نشست روز ۱۳ بهمن در کنگره، لوید آستین، وزیر دفاع، مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، آوریل هاینس، رئیس نهادهای اطلاعاتی آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه اتفاق نظر داشتند که حمله روسیه «قریب‌الوقوع است».

ژنرال میلی در این نشست به نمایندگان کنگره گفته‌است که ولادیمیر پوتین برای هر سناریویی آماده شده‌است.

سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو، پس از این جلسه به خبرنگاران گفت که حمله روسیه به اوکراین را بسیار جدی می‌داند و این تعرض به اوکراین ختم نخواهد شد.

روسیه با تکذیب گزارش‌های مقامات آمریکایی در مورد نزدیک بودن یک حمله نظامی به اوکراین، گفته که از آغاز چنین قصدی نداشته اما از خواسته‌های مسکو، از جمله این شرط اکید که اوکراین به عضویت پیمان ناتو درنیاید، کوتاه نخواهد آمد. روسیه تأکید دارد که استقرار ناتو باید در شرق اروپا متوقف شده و بیش از این گسترش نیابد.

اما همزمان در اقدامی که ظاهراً هشداری به اوکراین و حامیان آن بود، روسیه روز ۱۶ بهمن دو بمب‌افکن خود را که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند، در یک مانور ۴ ساعته بر فراز جمهوری بلاروس به پرواز درآورد.

کرملین برای تقویت آمادگی خود در نبرد احتمالی با اوکراین، بخشی از نظامیان روس را از سیبری و خاور دور نیز برای مانور به بلاروس منتقل کرده‌است.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که همزمان ارتش اوکراین از روز جمعه ۱۵ بهمن رشته‌تمریناتی را برای آمادگی نظامی در برابر روسیه آغاز کرده‌است.

این تمرینات در حومه شهر چرنوبیل، که از زمان وقوع فاجعه هسته‌ای در سال ۱۹۸۶، به شهر ارواح مبدل شده، در جریان است.
نیروهای یگان ویژه ارتش اوکراین در کنار نیروهای پلیس و گارد ملی این کشور در این تمرینات، در خیابان‌های یخ‌زده در شهر خالی از سکنه پریییات تمرین می‌کنند.

همزمان، ده‌ها هزار تن از مردم اوکراین در شهرهای مختلف این کشور، از جمله خارکوف، در آخر هفته جاری نسبت به خطرات شدیدی که کشورشان را تهدید می‌کنند، تظاهرات می‌کنند.

اوکراین که سابقه از دست دادن شبه جزیره کریمه در برابر روسیه در جنگ سال ۲۰۱۴ را دارد و در برابر حمایت‌های روسیه از جدایی‌طلبان هوادار روس در شرق اوکراین نیز عملاً ناتوان بوده، در بحران هفته‌های اخیر قویا از ناتو درخواست کمک کرده‌است.

آمریکا و غرب تأکید دارند که روسیه حق مداخله در امور اوکراین و تحمیل خواسته‌های خود به اوکراین را ندارد.

به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور در مجموع حدود سه هزار تن از نظامیان خود را برای احتمال حمایت از اوکراین، به اروپا و از جمله به لهستان منتقل کرده‌است. آقای بایدن هشدار شدیدی به کرملین داده که از اندیشه جنگ و تعرض به اوکراین دور شود.

اما ولادیمیر پوتین روز ۱۵ بهمن با انگیزه شرکت در آیین افتتاحیه المپیک زمستانی به چین رفت و از حمایت قاطع شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، برخوردار شد.

در این میان، نظر به نگرانی شدید سران اروپا نسبت به تبعات جنگی که دامن همگان را بگیرد، رفت و آمدهای دیپلماتیک سران اروپا و سایر کشورها با هدف میانجی‌گری و جلوگیری از احتمال بروز جنگ میان روسیه و اوکراین افزایش یافته‌است.

در این راستا قرار است سران آلمان و فرانسه از کی‌یف و مسکو دیدار کنند.

XS
SM
MD
LG