لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

وعده بایدن برای کمک‌ بیشتر به اوکراین و هشدار به روسیه درباره تسلیحات شیمیایی


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و متحدان غربی روز پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین قول تحریم‌ها و کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتری دادند.

آقای بایدن اعلام کرد که ایالات متحده تا یکصد هزار پناهجوی اوکراینی را می‌پذیرد، اگرچه به گفته او، بسیاری از اوکراین‌ها ترجیح می‌دهند که نزدیک کشور خود بمانند. او همچنین وعده داد که واشینگتن یک میلیارد دلار کمک بیشتر جهت تهیه غذا، دارو و دیگر تجهیزات زندگی به مردم اوکراین اختصاص خواهد داد.

رهبران غربی روز پنج‌شنبه را صرف طراحی اقدامات بعدی خود برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه کردند و این که چگونه واکنشی به استفاده احتمالی مسکو از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک و هسته‌ای نشان بدهند. آنها در سه نشست اضطراری که در قالب ناتو، گروه هفت و کشورهای عضو شورای اروپایی برگزار شد، حضور یافتند.

آقای بایدن در نشستی خبری پس از این نشست‌ها هشدار داد که استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی واکنشی مشابه را در پی خواهد داشت.

وی گفت: «پرسش شما این است که آیا ناتو مداخله می‌کند. ما به وقتش تصمیم می‌گیریم.»

با این حال یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که این سخنان جو بایدن به معنای تغییر در سیاست ایالات متحده مبنی بر عدم اقدام مستقیم نظامی در اوکراین نیست. بایدن و ناتو تاکید داشته‌اند که نیروهای خود را به اوکراین نخواهند فرستاد.

ولودیمیر زلنسکی، ریس جمهوری اوکراین، ضمن تشکر از وعده کمک‌های جدید، تصریح کرد که کشورش به کمک‌هایی به مراتب بیشتر از آن‌چه غرب پیشنهاد می‌دهد نیاز دارد. او از اعضای ناتو خواست که «یک درصد تمام هواپیماهای خود و یک درصد تمام تانک‌های خود» را به اوکراین بدهند.

وی اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم آنها را بخریم. اما زمانی که آنها را در اختیار داشته باشیم، همان‌طور که به شما امنیت صد در صدی می‌دهد به ما نیز چنین امنیتی خواهد بخشید.»

از سویی بایدن گفت که کمک‌های بیشتری برای اوکراین در راه است، اما رهبران غربی احتیاط می‌کنند درگیری‌ها به ورای مرز اوکراین گسترش پیدا نکند. از جمله آنها، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اظهار داشت: «ناتو انتخاب کرده که در این جنگ از اوکراین حمایت کند بدون آن که با روسیه وارد جنگ شود.»

وی افزود: «از این رو ما تصمیم گرفته‌ایم که به اقدامات خود برای جلوگیری از بروز تنش‌های بیشتر شدت ببخشیم.»

لهستان و دیگر کشورهای شرق اروپا که عضو ناتو هستند خواستار شفاف‌سازی دراین‌باره شده‌اند که ایالات متحده و کشورهای اروپایی چگونه می‌خواهند نگرانی‌ها از تجاوزات روسیه و نیز بحران پناهجویان را برطرف کنند.

بیش از سه و نیم میلیون پناهجو از اوکراین در هفته‌های اخیر از کشور خود گریخته‌اند که از این میان بیش از دو میلیون نفر اکنون در لهستان به سر می‌برند.

آقای بایدن روز جمعه عازم لهستان خواهد شد و انتظار می‌رود بحران پناهجویان و انرژی از موضوعات محوری گفت‌وگوی او با رئیس جمهور این کشور باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG