لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

تماس تلفنی بایدن با پوتین؛ آمریکا خواستار اقدام روسیه علیه حملات سایبری شد


دیدار جو بایدن و پوتین در ژنو (عکس از آرشیو)
دیدار جو بایدن و پوتین در ژنو (عکس از آرشیو)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به او هشدار داده است که اگر مسکو با عاملان حملات سایبری باج افزارها مستقر در روسیه برخورد نکند، واشینگتن آماده اقدام در این‌باره است.

رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۱۸ تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: من برای او کاملا روشن کردم که ایالات متحده انتظار دارد، وقتی یک عملیات باج افزار از خاک این کشور انجام می‌شود ، حتی اگر توسط دولت این کشور حمایت نشود ، ما از آنها انتظار داریم که اگر ما اطلاعات کافی درباره عاملان در اختیار آنها قرار دهیم، اقدام کنند.

جو بایدن تاکید کرد، هر دو کشور می بایست اکنون کانالهای ارتباطی ایجاد کنند که هر وقت كه هر كدام از دو کشور این تصور را داشتند که در کشور دیگر دارد اتفاقی می‌افتد که می تواند پیامد داشته باشد، درباره آن با هم در تماس باشند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین می‌گوید در خصوص نتایج گفت‌وگوی خود با رئیس جمهوری روسیه خوش‌بین است.

ایالات متحده مشخص نکرده است که چگونه احتمالا به حمله سایبری در داخل روسیه پاسخ خواهد داد.
جو بایدن در پاسخ به این پرسش که عدم اقدام روسیه برای مسکو پیامد خواهد داشت؟ گفت، بله .

در همین زمینه یک مقام ارشد دولت آمریکا تصریح کرد، ما نمی خواهیم این اقدامات دقیق را تلگراف کنیم . برخی از این (اقدامات) آشکار و قابل مشاهده اند، بعضی از آنها ممکن است نباشد - اما ما انتظار داریم که این اقدامات در روزها و هفته های آینده انجام شود.

شرکت امنیت سایبری «هانترس لبز» روز گذشته اعلام کرد که صدها شرکت آمریکایی هدف حمله یک «باج افزار» قرار گرفتند و احتمالا تعداد این شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت امنیت سایبری «هانترس لبز» روز گذشته در خصوص حمله تازه سایبری اعلام کرد که در این حمله نرم افزار «وی اس ای» شرکت کاسیا (Kaseya) که خدمات فناوری اطلاعات و امنیت به کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه می‌کند، هدف حمله قرار گرفت.

ماه گذشته نیز یک گروه هکر – که احتمال می‌رود در روسیه مستقر باشند – به شبکه کامپیوتری شرکت «کلونیال» که بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکاست حمله کرد. تحت تاثیر این حمله که با استفاده از باج افزار صورت گرفت انتقال بنزین و گازوئیل در بخش‌های گسترده‌ای از مناطق شرقی آمریکا مختل شد.

شرکت «کلونیال» در نهایت برای حل این مشکل ناگزیر شد حدود پنج میلیون دلار در قالب رمز ارز به باج‌گیران بپردازد.

در حملات سایبری که با استفاده از باج‌افزار انجام می‌گیرد هکرها به شبکه کامپیوتری قربانی نفوذ کرده و با پیاده کردن یک سیستم رمزنویسی‌شده در این شبکه مانع ادامه فعالیت آن می‌شوند. تبهکاران در ازای کلید این نرم‌افزار رمزنویسی‌شده اقدام به باج‌خواهی می‌کنند.

آمریکا در ماه‌های اخیر شاهد دو حمله سایبری دیگر نیز بوده است؛ اولی نفوذ هکرها به شبکه کامپیوتری چندین نهاد دولتی با استفاده از نرم‌افزار روزآمد شده «سولار ویندز» بود. مورد دوم هم رخنه در تعدادی از سرورهای هدایت‌کننده ای‌میل‌های شرکت «مایکروسافت» بود.

حمله سایبری با «سولار ویندز» به هکرهای تحت حمایت روسیه نسبت داده شده است اما اخلال در سرورهای مایکروسافت احتمالا توسط یک کارزار جاسوسی سایبری چین صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG