لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

آمریکا رهبران نظامی میانمار را تحریم کرد


تظاهرات اعتراضی در میانمار در روز چهارشنبه.
تظاهرات اعتراضی در میانمار در روز چهارشنبه.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن در واکنش به کودتای نظامی در میانمار، دستور تحریم‌های تازه علیه رهبران کودتا در این کشور را صادر کرد.

ارتش میانمار با این ادعا که حزب «لیگ ملی دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر میانمار (برمه سابق) با تقلب به پیروزی رسیده است، هفته گذشته دولت غیرنظامی این کشور را برکنار کرده است.

جو بایدن گفته است که با صدور یک فرمان اجرایی نظامیان میانمار را مورد تحریم قرار می‌دهد و دسترسی آنها را به یک میلیارد دلار دارایی هایشان در آمریکا مسدود می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا به رهبران نظامی میانمار هشدار داد که فشارهای بیشتری در راه است.

جو بایدن تاکید کرد که رهبران نظامی می‌بایست قدرت را به رهبران غیر نظامی واگذار کنند و نشان دهند که به اراده مردم احترام می‌گذارند.

رئیس جمهوری‌ آمریکا تصریح کرد که دولت او در هفته جاری تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و نهادهای مشخصی در میانمار اعمال خواهد کرد.

جو بایدن در ادامه گفت، صدای مردم برمه اکنون شنیده می‌شود و جهان در حال نظاره است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، ما آماده اعمال اقدامات مضاعف هستیم و به همکاری با شرکای بین المللی خود ادامه خواهیم داد و سایر کشورها را ترغیب کنیم تا در این تلاش‌ها به ما بپیوندند.

اعتراضات گسترده به کودتای نظامی در میانمار روز چهارشنبه به‌رغم خشونت پلیس و نیروهای امنیتی ادامه داشت.

در تظاهرات اعتراضی در یانگون و ماندالیا، بزرگترین شهرهای میانمار حداقل ده‌ها هزار نفر شرکت کردند. در نایپیداو، پایتخت، و شهرهای دیگر نیز تجمعات اعتراضی مشابهی برگزار شد.

در همین حال، ماموران پلیس سه‌شنبه شب به دفتر مرکزی حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی یورش بردند.

در روزهای گذشته پلیس از ماشین‌های آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده بود و گزارش‌هایی از جراحات جدی و بازداشت گسترده منتشر شده است.

ایالات متحده و سازمان ملل متحد استفاده از زور علیه معترضان را محکوم کرده‌اند.

معترضان میانماری خواستار بازگردانده شدن قدرت به آنگ سان سوچی هستند که رهبر دولت غیرنظامی در میانمار است و در پی کودتا بازداشت شد.

فرمانده نیروهای مسلح میانمار روز سه‌شنبه وعده داد که پس از پایان وضعیت فوق‌العاده در کشور انتخابات دمکراتیک برگزار می‌شود و قدرت به حزب پیروز در انتخابات منتقل خواهد شد.

با استفاده آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG