لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

امیدواری بایدن به برقراری آتش‌بس غزه تا دوشنبه؛ اسرائیل و حماس واکنش سردی نشان دادند


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده

پس از ابراز امیدواری و خوش‌بینی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به برقراری آتش‌بس در غزه تا هفته آینده، مقامات اسرائیلی و گروه افراطی حماس به اظهارات او واکنشی سرد نشان دادند.

«یک مقام ارشد سیاسی» اسرائیل سه‌شنبه هشتم اسفند به رسانه‌های این کشور و شبکه سی‌ان‌ان گفت اسرائیل دلیل خوش‌بینی آقای بایدن را نمی‌داند زیرا هنوز «پیشرفت لازم» برای دستیابی به چنین توافقی حاصل نشده است.

همزمان، «یک مقام حماس» نیز که در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد، به خبرگزاری رویترز گفت سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با چشم‌انداز توقف قریب‌الوقوع جنگ غزه «زودهنگام» بوده و «با وضعیت میدانی همخوانی ندارد».

این مقام حماس که رویترز به نام او اشاره نکرده، افزود: «هنوز شکاف‌های بزرگی (در مواضع اسرائیل و حماس) وجود دارد که باید قبل از آتش‌بس، پُر شود».

جو بایدن در دو گفت‌وگوی جدا نسبت به برقراری آتش‌بس در غزه تا هفته آینده ابراز امیدواری کرد و همچنین گفت عملیات نظامی اسرائیل در ماه رمضان متوقف خواهد شد.

آقای بایدن روز دوشنبه هفتم اسفند در سفر به نیویورک به خبرنگاران گفت: «مشاور امنیت ملی من گفت که ما در آستانه [توافق] هستیم، به آن نزدیک شده‌ایم، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «امیدم این است که تا دوشنبه آینده آتش‌بس خواهیم داشت».

مذاکرات مربوط به آتش‌بس غزه در روزهای اخیر در پاریس و دوحه با حضور نمایندگان ایالات متحده، اسرائیل، قطر و مصر در جریان بوده است.

بایدن همچنین شامگاه دوشنبه گفت که در ماه رمضان عملیات نظامی اسرائیل در این باریکه متوقف خواهد شد.

او با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه ان‌بی‌سی اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها همچنین توافق کرده‌اند که در ماه رمضان فعالیتی انجام ندهند تا به ما زمان بدهند تا همه گروگان‌ها را بیرون بیاوریم».

ماه رمضان از حدود ۲۰ اسفند آغاز می‌شود.

با این حال احمد عبدالهادی از فعالان دفتر حماس در لبنان، سه‌شنبه به شبکه المیادین، که به حزب‌الله نزدیک است، گفت جزئیاتی که خبرگزاری رویترز در مورد توافق در دست تنظیم منتشر کرده، ایده‌های آمریکایی و «بخشی از جنگ روانی» است.

این مقام حماس افزود گروه او از «هیچ‌یک از خواسته‌های خود دست نخواهد کشید» و ما «از توقف کامل جنگ کوتاه نخواهیم آمد».

خبرگزاری رویترز گزارش داده مذاکرات رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، آمریکا و مصر و با حضور نخست‌وزیر قطر که در پاریس در جریان بود، به تنظیم پیش‌نویس توافقی منجر شده که اکنون همه طرف‌ها منتظر پاسخ گروه حماس به آن هستند.

بر اساس این گزارش، در آتش‌بس ۴۰ روزه، ۴۰۰ زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شده و حماس ۴۰ تن از میان ۱۳۴ گروگان اسرائیلی را آزاد خواهد کرد.

زنان، کودکان و نوجوانان اسرائیلی زیر ۱۹ سال و مردان بالای ۵۰ سال که بیمار هستند، در میان گروگان‌هایی هستند که آزاد خواهند شد.

بر اساس این گزارش، در دوره آتش‌بس، هر روز ۵۰۰ کامیون و تریلر حامل کمک‌های امدادی ضروری وارد غزه شده و هزاران چادر برای اسکان موقت در اختیار فلسطینیان قرار خواهد گرفت.

این گزارش حاکی است اسرائیل با بازگشت تدریجی فلسطینیان به شمال غزه نیز موافقت کرده است.

در پی مطرح شدن تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، شمار زیادی از مقام‌های کشورهای مختلف و همچنین نهادهای امدادی نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» این حمله هشدار داده‌اند.

بیش از یک میلیون فلسطینی که در ماه‌های اخیر ناچار به ترک خانه‌های خود در سایر مناطق نوار غزه شده‌اند در شهر رفح پناه گرفته‌اند.

در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری ایالات متحده برای دستیابی به توافق آتش‌بس موقت افزایش یافت.

پس از مذاکراتی که هشتم بهمن در پاریس برگزار شد کشورهای میانجی پیش‌نویس توافقی را که به تأیید آمریکا و اسرائیل رسیده بود در اختیار گروه افراطی حماس قرار دادند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود پاسخی به این پیش‌نویس ارائه کرد که نخست وزیر اسرائیل آن را «متوهمانه» خواند.

با این حال به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، حماس از خواسته‌های قبلی خود «عقب‌نشینی کرد» و مذاکرات در روزهای اخیر در پاریس و دوحه پی گرفته شد.

در پی یورش گروه افراطی حماس به اسرائیل که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته و حدود ۲۴۰ گروگان در برداشت، اسرائیل عملیات گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون بیش از ۲۹ هزار کشته برجای گذاشته است.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ س.ن.، ف.ر. /ح.ج.، ب.ب.

XS
SM
MD
LG