لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

بایدن می‌گوید تصمیم پوتین به معنای برنامه او برای استفاده از سلاح هسته‌ای نیست


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۳ اسفند گفت که اعتقاد ندارد تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای خروج موقت از پیمان هسته‌ای، نشان‌دهنده قصد او برای استفاده از سلاح هسته‌ای باشد، اگرچه این تصمیم «اشتباهی بزرگ» است.

آقای بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «این کار اشتباه بزرگی است. به‌هیچ وجه مسئولانه نیست. اما تصور نمی‌کنم که او به فکر استفاده از تسلیحات هسته‌ای یا هر چیزی شبیه آن باشد.»

روسیه این هفته از پیمان «استارت نو» خارج شد، پیمانی که شمار کلاهک‌های هسته‌ای مسکو و واشینگتن را محدود می‌کند. پوتین گفت که اما علی‌رغم این تصمیم روسیه همچنان محدودیت تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده در این پيمان را رعایت خواهد کرد. آقای پوتین همچنین هشدار داد که روسیه احتمالا آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

همین امر گزارشگر شبکه ای‌بی‌سی را واداشت تا در مصاحبه با جو بایدن پرسش‌هایی را درباره تبعات خروج روسیه از پیمان «استارت نو» مطرح کند. آقای بایدن از جمله در پاسخ به این سئوال که آیا تعلیق این پیمان جهان را ناامن‌تر می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم وقتی از توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحاتی که هم به نفع هر دو طرف است و هم به نفع همه جهان، کنار می‌رویم، امنیتمان نیز کمتر می‌شود.»

وی افزود که اما با این حال هیچ شواهدی دال بر تغییر سیاست‌های هسته‌ای روسیه وجود ندارد.

رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت: «هیچ مدرکی برای این امر وجود ندارد که حالا آنها به فکر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما افتاده‌اند.»

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده،گفته بود که خروج روسیه از پیمان «استارت نو»، رخدادی «عمیقاً تاسف‌بار و غیرمسئولانه» است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز گفت که این تصمیم جهان را خطرناک‌تر کرده و از پوتین خواست در این‌باره تجدید نظر کند.

براساس پیمان «استارت نو» که در سال ۲۰۱۰ امضا و تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده است، روسیه و آمریکا متعهد شدند که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک خود را به هزار و ۵۵۰ قبضه و تعداد موشک‌های دوربرد و بمب‌افکن‌های قادر به حمل این کلاهک‌ها را حداکثر تا ۷۰۰ فروند محدود کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG