لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

جو بایدن: پوتین بهای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را خواهد پرداخت


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا (سمت چپ) در کنار همتای روس خود، ولادیمیر پوتین
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا (سمت چپ) در کنار همتای روس خود، ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ اسفند در مصاحبه‌ای تلویزیونی، ولادیمیر پوتین را «قاتل» خواند و تهدید کرد که رئیس‌جمهوری روسیه به زودی با عواقب مداخله و تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به نفع دونالد ترامپ روبه‌رو خواهد شد.

جو بایدن در مصاحبه با بخش خبر شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی» تاکید کرد پوتین بهای اقداماتش را خواهد پرداخت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این‌ سوال که چه پیامدهایی در انتظار رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود، گفت: «به‌زودی خواهید دید».

آقای بایدن در ادامه تاکید کرد که از نظر او، پوتین «قاتل» است و به نظر نمی‌رسد «روح» داشته باشد.

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی ۱۵ صفحه‌ای درباره اقدامات مداخله‌آمیز مسکو در روند انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ایالات متحده منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، حکومت روسیه با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به پخش اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در مورد جو بایدن کرده بود تا بتواند بخت او را برای پیروزی در رقابت با دونالد ترامپ کاهش دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که استراتژی مسکو در وهله نخست مبتنی بر استفاده از «افراد مرتبط با سازمان اطلاعات روسیه برای پخش روایت‌های غلط» در رسانه‌های ایالات متحده و بین مقامات و افراد برجسته در جریان انتخابات سوم نوامبر بوده است.

روسیه اما در مقابل، این اتهامات را «بی‌پایه» خوانده است. سفارت روسیه در واشینگتن روز چهارشنبه با اشاره به این تحولات، ایالات متحده را متهم کرد که «قصد لکه‌دار کردن چهره روسیه در جهان را دارد و می‌خواهد دیگران را مقصر مشکلات خود اعلام کند».

آقای بایدن در همین حال تاکید کرد «جاهایی هست که منافع مشترک‌مان ایجاب می‌کند، با یکدیگر همکاری کنیم»، مانند تجدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک، موسوم به «استارت نو».

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با بیان این‌که پیشینه هر دو رهبر مشخص است، افزود شناخت «نسبتا خوبی» از ولادیمیر پوتین دارد و مهم‌ترین نکته در برخورد با رهبران خارجی را «شناخت کافی از طرف مقابل» عنوان کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از سه منبع که نخواستند هویت‌شان فاش شود، نوشت دولت بایدن قرار است بر اساس داده‌های مندرج در گزارش اطلاعاتی جدید و همچنین به خاطر حمله سایبری اخیر منتسب به روسیه، تحریم‌های جدیدی را طی هفته آینده علیه مسکو اعمال کند.

ایالات متحده در ماه جاری نیز تحریم‌هایی را علیه چهار مقام ارشد روسی به خاطر نحوه رفتار مسکو با الکسی ناوالنی، چهره اصلی اپوزیسیون روسیه، وضع کرده بود.

برآورد ۱۵ صفحه‌ای اطلاعاتی آمریکا در بخشی دیگر می‌گوید جمهوری اسلامی ایران نیز با «کارزارهای چندشاخه‌ای پنهان» در تلاش بود بر انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد اما برخلاف روسیه، در راستای ضربه زدن به بخت دونالد ترامپ برای پیروزی دوباره عمل کرده بود.

مقامات حکومت ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند ولی در گذشته معمولا چنین مواردی را تکذیب کرده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG