لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

جو بایدن وعده داد ایران به زودی «آزاد» خواهد شد


جو بایدن در یک اجتماع انتخاباتی در کالیفرنیا
جو بایدن در یک اجتماع انتخاباتی در کالیفرنیا

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا وعده «آزادی ایران» را داد، اما در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

آقای بایدن که شامگاه پنجشنبه در چارچوب کارزارهای انتخاباتی آمریکا، در کالج میراکوستا در نزدیکی سن‌ دیگو در ایالت کالیفرنیا سخنرانی می‌کرد، خطاب به حاضران گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنان [مردم ایران] خودشان را به زودی آزاد خواهند کرد.»

این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل ده‌ها نفر از حاضرانی ایراد شد که شعارهایی در حمایت از اعتراضات ایران در دست داشتند.

خبرگزاری رویترز نوشت که بایدن درباره این وعده خود توضیح بیشتری نداد و نگفت که چه اقداماتی برای آن انجام خواهد داد.

همچنین شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده و به پرسش رویترز در این باره پاسخ نداده است.

برخی از حاضران در سخنرانی بایدن، بر صفحه موبایل خود شعار «آزادی ایران» نمایش دادند
برخی از حاضران در سخنرانی بایدن، بر صفحه موبایل خود شعار «آزادی ایران» نمایش دادند

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به مرگ مهسا امنیتی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شده و همچنان پس از بیش از چهل روز ادامه دارد.

آقای بایدن در همان روزهای نخستین اعتراضات، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از معترضان ایرانی حمایت کرد.

تاکنون آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران وضع کرده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که کاخ سفید برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است.

این اقدام دولت بایدن در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلیل قطع اینترنت در ایران در راستای سرکوب‌های حکومتی، مردم از دسترسی به گردش آزاد اطلاعات و همچنین ارتباطات اینترنتی محروم شده‌اند.

با این حال، به تازگی بیش از ۲۳۰۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر آمریکا در نامه‌ای به بایدن، از او خواستند ضمن متوقف کردن مذاکرات احیای برجام، در حمایت از معترضان در ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.

این نامه که شامگاه سه‌شنبه، دهم آبان، برای رئیس‌ جمهور آمریکا فرستاده شده، به امضای از جمله ده برنده جایزه نوبل و همچنین ۴۲۵ نفر از استادان ایرانی‌تبار ساکن آمریکا رسیده است.

امضاکنندگان این نامه معتقدند که دولت آمریکا به اندازه کافی در زمینه حمایت از اعتراضات ایران تلاش نکرده است.

این در حالی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دلایل اعتراضات ایران را به خارج از مرزهای ایران نسبت داده و آمریکا و اسرائیل را به برانگیختن آن متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG