لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

تاکید بلینکن بر حمایت واشینگتن از اعراب در برابر حملات حوثی‌ها و ایران


وزیر خارجه آمریکا در رباط، مراکش
وزیر خارجه آمریکا در رباط، مراکش

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در تلاش برای جلب نظر متحدان عرب واشینگتن در قبال تحولات یمن، با حاکم ابوظبی دیدار و بر حمایت از آنها در برابر حوثی‌ها و حامی بزرگ‌شان،‌ ایران، تاکید کرد.

این دیدار که روز سه‌شنبه در محل اقامت محمد بن‌ زاید آل‌نهیان (ولیعهد امارات) در شهر رباط در مراکش انجام شد، بخشی از سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه و شمال آفریقا بود.

آقای بلینکن در اقامتگاه شخصی ولیعهد امارات به وی گفت که هر دو کشور با «چالش‌های واقعی برای مقابله در منطقه و فراتر از آن» روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به مجموعه‌ای از حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی‌ تحت حمایت ایران در یمن علیه امارات و عربستان سعودی اضافه کرد: ««ما مصمم هستیم به شما کمک کنیم از خود در برابر این حملات دفاع کنید.»

هدف وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، اطمینان دادن به متحدان عرب واشینگتن برای حمایت از آنها در دفع حملات حوثی‌های وابسته به ایران گزارش شده است.

متحدان عرب واشینگتن از آن چه «کاهش تعهد ایالات متحده به امنیت منطقه در مواجهه با دخالت ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان» می‌نامند، انتقاد دارند.

اما، به گزارش خبرگزاری رویترز، آن چه در سفر بلینکن غیرمعمول گزارش شده، دیدار وی با ولیعهد امارات در کشور مراکش است، بدون آن که در هیچ‌ یک از پادشاهی‌های خلیج فارس از جمله عربستان سعودی برای گفت‌و‌گو با رهبران این کشور توقفی داشته باشد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس سال‌ها از آن چه «انفعال» آمریکا در قبال نقش ایران در منطقه می‌دانند گلایه داشته‌اند، اما نگرانی‌های آنها از زمانی که جو بایدن به ریاست جمهوری، افزایش یافته است.

آنها نگران تأثیر توافق هسته‌ای جدید غرب با ایران هستند، از این که واشینگتن به حمایت خود از جنگ آنها در یمن پایان داده، شرایط جدیدی را برای فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس مدنظر قرار داده و از سوابق حقوق بشری آنها انتقاد کرده، آزرده‌خاطر هستند.

حاکم ابوظبی نیز پس از این دیدار، گفت‌و‌گوهای دوجانبه را «بسیار مهم» توصیف کرده و گفته که «ما باید درباره روابط دوجانبه خود صحبت کنیم.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، قصد دارد به دلیل نزدیک شدن ماه رمضان و کمک به مذاکرات طرف‌های درگیر، از روز چهارشنبه آتش‌بس یک‌طرفه اعلام کند.

این آتش‌بس در شرایطی اجرا می‌شود که حملات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی علیه تاسیسات غیرنظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی افزایش یافته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حملات و ضدحملات شورشیان حوثی یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را محکوم کرد و خواستار «خویشتن‌داری» همه طرف‌های درگیر در این جنگ هفت ساله شد.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول هفت سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از یمن، از جمله صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند، در مقابل عربستان سعودی که رهبری ائتلافی نظامی در جنگ یمن را بر عهده دارد از دولت عبدربه منصور هادی که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG