لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

بلینکن: واشینگتن به حفظ امنیت متحدان خود در خلیج فارس متعهد است


آنتونی بلینکن به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفته که «ایالات متحده در این منطقه است تا بگوید عمیقاً در شراکت راهبردی با شما سرمایه‌گذاری کرده است»
آنتونی بلینکن به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفته که «ایالات متحده در این منطقه است تا بگوید عمیقاً در شراکت راهبردی با شما سرمایه‌گذاری کرده است»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به عربستان سعودی سفر کرده، تأکید کرد که واشینگتن عمیقاً به حفظ امنیت کشورهای متحد خود در خلیج فارس متعهد است.

او که برای نخستین بار پس از بهبود مناسبات تهران و ریاض، در عربستان حضور یافته، افزود «ایالات متحده در این منطقه است تا بگوید عمیقاً در شراکت راهبردی با شما سرمایه‌گذاری کرده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن شامگاه چهارشنبه، ۱۷ خرداد، در نشست مشترک راهبردی با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض افزود این شورا «ستون استوار چشم‌انداز ما برای یک خاورمیانه باثبات‌تر، امن‌تر و مرفه‌تر است».

او گفت که «ما با همدیگر برای دستیابی به راه‌ حل نزاع یمن کار می‌کنیم» و «به مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده» ایران از جمله «توقیف اخیر نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم».

آنتونی بلینکن پس از مذاکرات با محمد بن‌سلمان، ولیعهد و فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، در نشست مشترک با همتایان خود از امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس سخن می‌گفت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود آقای بلینکن در سفر سه روزه به عربستان در روزهای ۱۶ تا ۱۸ خرداد، «ارتقای امنیت، ثبات، تنش‌زدایی، یک‌پارچگی منطقه‌ای و استقبال از فرصت‌های اقتصادی خاورمیانه» را دنبال می‌کند.

پس از دیدار میان آنتونی بلینکن با محمد بن‌سلمان در جده در روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، که یک مقام آمریکایی آن را «گفت‌وگویی باز و صریح» نامید، آنها روز ۱۷ خرداد نیز باردیگر با یکدیگر دیدار کردند.

مقام آمریکایی عضو هیئت همراه آقای بلینکن گفت موضوع عادی‌سازی رابطه میان عربستان و اسرائیل نیز در مذاکرات او با مقامات سعودی طرح شد.

اما به‌نوشته تایمز اسرائیل، دولت واشینگتن سطح انتظارات اسرائیل و حامیان آن را از عملی شدن چنین احتمالی پایین آورده است.

شبکه اسرائیلی «کان» نیز روز ۱۷ خرداد گزارش داد که عربستان تنها ممکن است موافقت کند که سفر زائران مسلمان عرب اسرائیلی برای حج تمتع با پرواز مستقیم میان اسرائیل و مکه انجام شود، اما شرکت‌های خارجی و نه اسرائیلی، مجری این پروازها باشند. به گفته «کان» اما چشم‌انداز چنین احتمالی نیز هنوز روشن نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمرکز وزیر خارجه آمریکا بر اطمینان دادن به تعهد واشینگتن در قبال امنیت کشورهای منطقه در شرایطی بیان شد که اتحادهای منطقه‌ای به سرعت در حال تغییر است و عربستان در دوره اخیر غیر از نزدیکی دوباره به ایران و سوریه، به ونزوئلا نیز که حکومت‌ دشمن آمریکا محسوب می‌شود، نزدیک شده است.

عربستان این هفته میزبان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ضد آمریکایی ونزوئلا و دوست و حامی نزدیک تهران و دمشق بود.

مذاکرات سران عربستان و رئیس‌جمهور ونزوئلا، از جمله در زمینه نفت بود در حالی که دولت سعودی درخواست‌های آمریکا را در ماه‌های گذشته در مورد لزوم هماهنگی برسر بهای نفت در بازارهای جهانی رد کرد و مانع از کاهش قیمت نفت شد.

حضور آقای بلینکن در عربستان با بازگشایی رسمی سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده هم‌زمان شد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت آمریکا، آقای بلینکن روز ۱۸ خرداد در آخرین روز از سفر به عربستان همراه با همتای سعودی خود میزبان نشست دیگری از کشورهای متحد عضو ائتلاف نظامی علیه داعش خواهد بود تا ادامه تهدیدات احتمالی از ناحیه داعش برای منطقه و راه‌کارهای مقابله با آن نیز بررسی شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل، شبکه «کان» و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG