لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

بلینکن: درخواست مسکو برای تضمین در مورد برجام ربطی به تحریم‌ها علیه روسیه ندارد


آنتونی بلینکن می‌گوید به رغم روابط غرب با روسیه بر سر تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، منافع روسیه و آمریکا در احیای برجام کماکان به قوت خود باقی است.
آنتونی بلینکن می‌گوید به رغم روابط غرب با روسیه بر سر تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، منافع روسیه و آمریکا در احیای برجام کماکان به قوت خود باقی است.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درخواست تضمین مسکو برای برجام می‌گوید تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به‌دلیل تهاجم آن به اوکراین، هیچ ارتباطی به توافق احتمالی با ایران برای احیای برجام ندارد.

آنتونی بلینکن روز یکشنبه ۱۵ اسفند در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت تحریم‌هایی که علیه روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین وضع شده است و یا در آینده وضع خواهد شد، ارتباطی با برجام و چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

وزیر خارجه آمریکا درخواست تضمین از طرف سرگئی لاوروف، همتای روس خود، را «بی‌ربط» خواند و گفت مسئله تحریم‌های روسیه و برجام موضوعات جداگانه‌ای هستند و به هیچ شکل ارتباطی میان آن‌ها وجود ندارد.

آقای لاوروف روز شنبه گفته بود ما ضمانت می‌خواهیم که تحریم‌ها علیه روسیه به هیچ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری ما با ایران که ذیل برجام قید شده است، اثر نگذارد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه نیز به نقل از یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده است،‌ گزارش داده بود که روسیه دو روز پیش این درخواست را مطرح کرده و با «تغییر موضع در مذاکرات وین» به دنبال تامین منافع خود است.

او اقدام روسیه را «غیرسازنده» دانست ولی توضیح نداد که واکنش ایران به این درخواست چه خواهد بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا در واکنش به این خبر نوشته است «هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و آگاه در این زمینه» با خبرگزاری رویترز مصاحبه نکرده است.

در همین حال، محمد مرندی مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، با انتشار توئیتی نوشت که مذاکرات هسته‌ای هنوز تمام نشده است و ایران منتظر توضیح مسکو در مورد خواسته‌هایش از آمریکا است.

او اظهار داشت: «از یک سو، ایران منتظر شفاف‌سازی مسکو در مورد خواسته‌هایش از آمریکا است. از سوی دیگر، آمریکا به تعدادی از خواسته‌های ایران که برای احیا و اجرای کامل توافق هسته‌ای کلیدی هستند، پاسخی نداده است».

گره زدن پرونده برجام به تحریم‌های روسیه در حالی است که مذاکرات برای احیای این توافق پس از نزدیک به یک سال تلاش، وارد مرحله نهایی شده است و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه به خبرنگاران در بروکسل گفته بود که ممکن است ظرف روزهای شنبه یا یک‌شنبه هفته جاری در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، توافق نهایی بر سر احیای برجام حاصل شود.

آقای بلینکن در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بود که باعث شد کنترل برنامه هسته‌ای ایران از دست خارج شود و اگر راهی برای یک توافق موثر هسته‌ای وجود داشته باشد، به نفع آمریکا و حتی خود روسیه است تا جلو تولید بمب هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی گرفته شود یا حداقل، توانایی ایران برای تولید سریع بمب هسته‌ای تضعیف شود.

او گفت به رغم روابط غرب با روسیه بر سر تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، منافع روسیه و آمریکا در احیای برجام کماکان به قوت خود باقی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای وین گفت که یک «پیشرفت واقعی» حاصل شده است و اگرچه چند موضوع چالش‌برانگیر کماکان باقی مانده، اما به احیای برجام نزدیک‌تر شده‌ایم.

او با این‌حال گفت اگر مسائل باقی‌مانده حل نشود، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

مقامات ایران قبلا اعلام کرده بودند که خواهان تضمین از آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام در آینده هستند و ایالات متحده باید تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو کند؛ موضوعی که واشینگتن آن را رد کرده است.

آقای بلینکن همچنین درباره زندانیان دوتابعیتی آمریکا در ایران و ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه شهروندان آمریکایی گفته است در این زمینه‌ها نیز مذاکراتی موازی انجام می‌شود که خارج از مذاکرات برجام است.

او گفت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی زندانیان دوتابعیتی که به‌صورت خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند، انجام خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این کشور به‌صورت جداگانه موضوع تهدیدات ایران در خاورمیانه و علیه متحدین آمریکا را هر روز تحت نظر دارد و این موضوعات نیز در چهارچوب مذاکرات برجام نیست.

به گفته او، بازگشت به برجام مانعی بر اقدامات آمریکا علیه تهدیدات ایران بر ضد واشینگتن و متحدان آن نیست و این موضوعات نیز در همکاری نزدیک با متحدین و شرکای آمریکا بررسی می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های «سی‌بی‌اس»، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG