لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

آمریکا در مورد «برنامه روسیه برای حمله بزرگ به اوکراین» هشدار داد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه یازده آذر پس از مذاکرات دوجانبه با همتای اوکراینی خود گفت که ایالات متحده «عمیقاً» نگران موضع روسیه در قبال اوکراین است و افزود که همراه با متحدان ناتو از اوکراین حمایت خواهد کرد.

در بحبوحه تنش بین غرب و روسیه بر سر استقرار نیرو در مرزهای اوکراین و بحران مهاجران با بلاروس، نشست سالانه وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در جریان است که وزیر خارجه آمریکا نیز در آن شرکت دارد.

ایالات متحده می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه برنامه‌هایی برای حمله «در مقیاس وسیع» به اوکراین دارد و وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ناتو آماده است در صورت چنین حمله‌ای «هزینه‌های سنگینی» را به مسکو تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، این مطلب را پس از دیدار با وزیران خارجه ناتو در لتونی در یک نشست خبری بیان کرد.

آقای بلینکن در ادامه گفت که مشخص نیست آیا ولادیمیر پوتین تصمیمی برای حمله به اوکراین گرفته است یا خیر، اما افزود که «او در حال ایجاد ظرفیت برای انجام این کار در کوتاه‌مدت است، که اگر چنین تصمیمی گرفت [شرایط] آماده باشد.»

نیروهای روسی در ماه‌های آوریل و سپتامبر دو رزمایش بزرگ در منطقه برگزار کردند و هر بار تعداد قابل توجهی نیرو و تجهیزات از خود باقی گذاشتند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست وزیران ناتو با اشاره به این تهدید اضافه کرد: «با وجود عدم اطمینان در مورد قصد و زمان، ما باید برای همه موارد احتمالی آماده شویم و در عین حال تلاش کنیم تا روسیه مسیر خود را معکوس کند.»

آنتونی بلینکن گفت که در میان وزیران ناتو در ریگا، پایتخت لتونی، شاهد همبستگی بوده است و گفت که این ائتلاف «آماده تحمیل هزینه‌های سنگین برای تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین است» و «دفاع خود را در جناح شرقی تقویت خواهد کرد».

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که دولتش «طرح کودتایی مرتبط با روسیه» را کشف کرده و دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، نیز روز پنج‌شنبه گفت که با همتای آمریکایی خود درباره «تحریم‌های شدید اقتصادی» برای منصرف کردن روسیه از اقدامات تهاجمی بیشتر گفت‌وگو کرده است.

آقای بلینکن نیز تأکید کرده است: «در صورتی که روسیه مسیر تقابل را دنبال کند، در مورد اوکراین، ما به‌روشنی گفته‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد، از جمله با طیف وسیعی از اقدامات اقتصادی تأثیرگذار که در گذشته از دنبال کردن آنها خودداری کرده‌ایم.»

او ماهیت این اقدامات را مشخص نکرد، اما اکثر ناظران بر این باورند که پروژه خط لوله «نورد استریم ۲» که برای رساندن گاز روسیه به اروپا در نظر گرفته شده است، می‌تواند قربانی این تنش سیاسی شود.

صادرات گاز روسیه به آلمان از طریق این خط لوله قرار است دو برابر شود ولی این پروژه درعین حال موجب نگرانی واشینگتن و برخی از کشورهای اروپایی شده است.

روسیه روز جمعه ۱۹ شهریور اعلام کرد ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» بین این کشور و آلمان به پایان رسیده است.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و گاردین/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG