لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

بولیوی نگرانی‌ها از توافق نظامی اخیر با جمهوری اسلامی را «اغراق‌آمیز» خواند


وزیر دفاع بولیوی
وزیر دفاع بولیوی

یک روز پس از آن که آرژانتین از بولیوی خواست در مورد توافق نظامی اخیر با تهران توضیح دهد، وزارت دفاع بولیوی نگرانی‌ها در این زمینه را رد کرد و آنها را «اغراق‌آمیز» خواند.

ادموندو نووییو آگیلار وزیر دفاع بولیوی روز سه‌شنبه سوم مرداد تأیید کرد این کشور مایل به دستیابی به فناوری پهپادهای ساخت ایران برای حفاظت از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

او گفت که این نگرانی‌ها «اغراق‌آمیز» و «نمایش سیاسی» بوده و مدعی شد که از جانب یکی از نمایندگان آرژانتینی است که «اصالت اسرائیلی» دارد.

این مقام بولیوی نامی از این نماینده آرژانتینی ذکر نکرد.

وزیر دفاع بولیوی همچنین مدعی شد که نگرانی‌ها درباره همکاری نظامی این کشور با جمهوری اسلامی در آرژانتین، مربوط به انتخابات آتی در این کشور است.

وزارت خارجه آرژانتین درباره این اظهارات وزیر دفاع بولیوی هنوز واکنشی نشان نداده است.

توافق نظامی اخیر بین بولیوی و ایران که تاکنون جزئیات آن اعلام نشده، نگرانی‌ها در مورد نفوذ ایران در آمریکای جنوبی را افزایش داده است.

این توافق که هفته گذشته نهایی شد بخصوص در آرژانتین مایه نگرانی است، زیرا دادستانی این کشور، مقامات جمهوری اسلامی را به هدایت بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز جامعه یهودیان شهر بوئنوس­‌آیرس (آمیا) متهم کرده است.

در این بمبگذاری ۸۵ نفر کشته شدند. تهران هرگونه دخالت در این انفجار را تکذیب کرده است.

پیشتر یک مقام آرژانتینی که نخواست نامش فاش شود گفته بود که وزارت خارجه این کشور در نامه‌‌ای که روز دوشنبه برای سفارت بولیوی در بوئنوس‌‌آیرس ارسال کرد خواستار «توضیحات دقیق در مورد محورهای مذاکرات در سفر ادموندو نووییو، وزیر دفاع بولیوی، به تهران و توافق احتمالی بین دو کشور شده است».

همزمان، تعدادی از سیاستمداران مخالف دولت بولیوی نیز در یک درخواست کتبی از دولت این کشور خواستند در مورد توافق نظامی که روز ۲۹ تیرماه در تهران امضا شده است به پارلمان و احزاب سیاسی بولیوی توضیح دهد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG