لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

بولتون: اعزام نیرو به ونزوئلا یک «تهدید مستقیم» برای امنیت منطقه است


جان بولتون می‌گوید، حضور نظامی روسیه و دیگران در ونزوئلا ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.
جان بولتون می‌گوید، حضور نظامی روسیه و دیگران در ونزوئلا ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

کاخ سفید به روسیه و سایر کشورهای حامی نیکلاس مادورو در مورد اعزام نیرو و تسلیحات به ونزوئلا هشدار داد و گفت، دولت آمریکا چنین اقداماتی را یک «تهدید مستقیم» برای امنیت منطقه تلقی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دو روز پس از آنکه دونالد ترامپ گفت «روسیه باید از ونزوئلا خارج شود» جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نيز در یک بیانیه تند این هشدار را تکرار کرد.

آقای بولتون روز جمعه نهم فروردین گفت:«ما به کشورهای خارج از نیمکره غربی به شدت در مورد استقرار نظامی در ونزوئلا و سایر نقاط این نیمکره با هدف ایجاد پایگاه نظامی و یا گسترش عملیات نظامی هشدار می دهیم.»

وی اضافه کرد: «ما این اقدامات تحریک آمیز را تهدید مستقیمی برای صلح جهانی و امنیت منطقه تلقی خواهیم کرد. ما به دفاع از منافع آمریکا و متحدان خود در نیمکره غربی ادامه خواهیم داد.»

گفته می شود دو هواپیما نظامی روسیه که روز شنبه در فرودگاهی در حومه کاراکاس به زمین نشستند حامل واحدهای نیروهای ویژه و پرسنل امنیت سایبری بودند.

دولت روسیه روز پنجشنبه گفت براساس یک توافق همکاری دفاعی بین دو کشور «متخصصینی» را به ونزوئلا فرستاده ولی با رد تهدید دونالد ترامپ تاکید کرد که این اقدام برای امنیت منطقه خطری ایجاد نخواهد کرد.

آمریکا و اکثر کشورهای غربی از خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رییس پارلمان ونزوئلا حمایت می کنند که ماه ژانویه با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ خود را رییس جمهور موقت کشور اعلام کرد.

روسیه و چین از نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا حمایت می کنند که می گوید خوان گوایدو دست نشانده واشنگتن است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت برای مجبور کردن روسیه به خروج نیروهایش از ونزوئلا «همه گزینه ها» در نظر گرفته می شود.

جان بولتون نیز نیکلاس مادورو را به خاطر تکیه به نظامیان خارجی برای باقی ماندن در قدرت محکوم کرد و گفت «این اقدام بحرانی که اقتصاد ونزوئلا را نابود کرده تشدید خواهد کرد و ثبات منطقه را به خطر خواهد انداخت.»

اقتصاد ونزوئلا که منابع نفتی فراوانی دارد تحت تاثیر سالها سوء مدیریت رو به نابودی است. کمبود مواد غذایی و دارو در کشور بیداد می کند و قطع برق نیز اين وضعيت بحرانی را وخيم تر کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG