لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

ترامپ خواستار خروج نیروهای روسیه از ونزوئلا شد


دیدار دونالد ترامپ و مایک پنس با فابیانا روزالز، همسر رهبر اپوزیسیون ونزوئلا
دیدار دونالد ترامپ و مایک پنس با فابیانا روزالز، همسر رهبر اپوزیسیون ونزوئلا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه هفتم فروردین از روسیه خواست که نیروهای خود را از ونزوئلا خارج کند و هشدار داد که واشینگتن برای تحقق این مسئله همه گزینه‌های ممکن را در نظر دارد.

آقای ترامپ که در کاخ سفید با فابیانا روزالز، همسر خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، دیدار داشت در جمع خبرنگاران تصریح کرد که «روسیه باید [از ونزوئلا] خارج شود.»

روز شنبه دو هواپیمای نیروی هوایی روسیه که حامل یکصد نیروی روسی بود در خارج از کاراکاس فرود آمد. دولت ایالات متحده معتقد است که این نیروها شامل نیروهای ویژه و مأموران امنیت سایبری هستند.

روز چهارشنبه اما دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهد نیروهای روسیه را مجبور به خروج از ونزوئلا کند، گفت: «خواهیم دید. همه گزینه‌ها را در نظر داریم.»

ترامپ و معاون اول او، مایک پنس با فابیانا روزالز دیدار داشتند تا حمایت واشینگتن از همسرش را اعلام کنند، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که با توسل به قانون اساسی خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا نامیده و دولت نیکلاس مادورو را نامشروع توصیف کرده است.

مایک پنس نیز به خبرنگاران گفت که ایالات متحده ورود هواپیماهای نظامی روسیه به ونزوئلا را اقدامی تحریک‌آمیز و ناخوشایند می‌پندارد.

او سپس خواهان توقف حمایت‌های مسکو از نیکلاس مادورو شد که مشروعیتش به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا با چالش روبه‌روست. آقای پنس اظهار داشت: «ما امروز از روسیه می‌خواهیم که از حمایت‌های خود از حکومت مادورو دست بردارد و کنار خوان گوایدو بایستد و کنار همه ملت‌ها در این نیمکره و همه جهان تا مادامی که آزادی برقرار شود.»

فابیانا روزالز و دیگر چهره‌های شاخص اپوزیسیون ونزوئلا با دونالد ترامپ، مایک پنس و دیگر مقامات ایالات متحده دیدار کرده‌اند.

ترامپ در این دیدار گفت که مردم ونزوئلا تحت حکومت نیکلاس مادورو دچار مصایبی بسیار شدید شده‌اند. مایک پنس نیز خانم روزالز را زنی «دلاور» نامید و تأکید کرد که ایالات متحده از اپوزیسیون ونزوئلا حمایت می‌کند.

ایالات متحده و پنجاه کشور دیگر خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند و می‌گویند انتخابات سال گذشته ونزوئلا که مادورو خود را پیروز خواند، نامشروع بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG