لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۱

بولتون با استناد به یک گزارش تازه: ایران به آژانس دروغ گفته است


جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در توئیتی تازه با ارجاع به یک گزارش تازه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، و با استناد به این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات «ناقص و عمداً دروغین» داده‌اند.

آقای بولتون در توئیت خود نوشت: «گزارش: آرشیو مخفی هسته‌ای ایران 'شواهد قابل توجهی را نشان می‌دهد که اظهارنامه‌های ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ناقص و عمداً دروغین است'. رئیس‌جمهور کار درستی کرد که توافق وحشتناک را با ایران خاتمه داد. فشار بر ایران برای ترک جاه‌طلبی‌های هسته‌ای افزایش خواهد یافت.»

در پایین این پیام او، پیوندی نیز به اصل گزارش داده شده که رجوع به آن نشان می‌دهد تنظیم‌کنندگان این گزارش دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل در واشینگتن، اولی هاینونن، معاون اسبق دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و آندریا استریکر، تحلیلگر پژوهشکده علوم و امنیت بین‌الملل، هستند.

این گزارش بر اساس اسناد ربوده‌شده توسط مأموران اسرائیلی از تورقوزآباد (شهرک فاطمیه)، در جنوب تهران، تنظیم شده و مربوط است به یکی از طرح‌های هسته‌ای ایران به نام «طرح فراسازمانی آماد» و «پروژه شهید بروجردی». تاریخ انتشار این گزارش ۱۱ ژانویه امسال (۲۱ دی) است.

در آغاز این گزارش آمده‌است که «اسناد بایگانی هسته‌ای وجود یک سایت سابق سلاح هسته‌ای را افشا می‌کند که در قالب پروژه ۱۱۰ طرح آماد قرار داشته و پیش از این شناسایی نشده بود. پروژه ۱۱۰ متهم است که به توسعه و تولید کلاهک‌های هسته‌ای پرداخته‌است.»

این گزارش با ذکر این‌که «عملکرد بسیار محتمل این سایت ایجاد تأسیسات تولید اجزای فلزی اورانیوم برای جنگ‌افزار هسته‌ای بوده‌است» ادامه می‌دهد که «تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای این یافته‌ها را تأیید می‌کند».

به نوشته نگارندگان این گزارش، «هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کند تا سایت‌ها، مکان‌ها، امکانات و مواد مربوط به این فعالیت‌ها را راستی‌آزمایی کند و از ایران بخواهد که به‌طور کامل در این تحقیقات همکاری داشته باشد.»

بعد از افشای عملیات رخنه مأموران اسرائیلی به جنوب تهران و انتقال آرشیو اسناد پنهان شده اتمی توسط نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، گفته شد که بعضی از این اسناد از سوی تل‌آویو در اختیار آژانس انرژی اتمی قرار داده شده‌است.

بنیامین نتانیاهو چندی پیش طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منطقه تورقوزآباد در حومه تهران را به عنوان یک بخش پنهان از برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد و مدعی شد که ایران در این مکان اسناد و اورانیوم خود را پنهان کرد و پس از کشف ماهیت محل، آنها را در نقاط دیگر پراکنده کرد.

ایران اظهارات نتانیاهو در مورد تورقوزآباد را رد کرد.

جان بولتون که با توئیت خود توجهات را به گزارش جدید سه کارشناس یادشده جلب کرده‌است به عنوان رایزن امنیت ملی وظیفه دارد تا گستره‌ای از توصیه‌های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی را به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کند.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز یک‌شنبه ۲۱ دی نوشت پس از آن‌که در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته خمپاره و راکت‌های گروه‌های هم‌پیمان با ایران به نزدیکی سفارتخانه آمریکا در بغداد اصابت کرد، جان بولتون از وزارت دفاع آمریکا خواست تا گزینه‌های حمله نظامی به ایران را به کاخ سفید ارائه کند.

سه روز بعد از آن، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی به دنبال «درگیری و جنگ» با آمریکا نیست، مگر اینکه «گروهی» بخواهند «دیوانگی» کنند.

با استفاده از توئیتر، گزارش کارشناسان سابق آژانس، و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG