لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

گفت‌وگوی بولتون و پوتین برای برگزاری دیدار تازه بین رهبران آمریکا و روسیه


بولتون و پوتین؛ مسکو اول آبان
بولتون و پوتین؛ مسکو اول آبان

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا که به مسکو سفر کرده، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین اعلام کرد، واشینگتن برای دیدار رهبران دو کشور، دو هفته دیگر در پاریس، برنامه‌ریزی دقیقی انجام خواهد داد.

جان بولتون در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه اول آبان گفته دیدار ۹۰ دقیقه‌ای با آقای پوتین «بسیار فراگیر و نتیجه‌بخش» بود.

در آغاز دیدار مشاور امنیت ملی آقای ترامپ و رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین گفته مایل است به گفت‌وگو و دیالوگ خود با هم‌تای آمریکایی‌اش ادامه دهد. دو طرف در تابستان گذشته، در هلسینکی، رو در رو به گفت‌وگو نشستند.

پوتین اشاره کرد که می‌تواند با ترامپ در پاریس دیدار کند؛ در حاشیه مراسم مربوط به سالگرد پایان جنگ جهانی اول که ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان در پایتخت فرانسه برگزار خواهد شد.

بولتون نیز گفته «فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری ترامپ علاقه‌مند خواهد بود که در حاشیه صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول با شما دیدار کند».

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، پس از آن راهی روسیه شد که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با مسکو خارج می‌کند. موضوعی که با واکنش انتقادآمیز مقام‌های روسیه روبه‌رو شد.

ترامپ می‌گوید: «ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، بروند برای خودشان سلاح تولید کنند، در حالی‌که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم». وزارت خارجه روسیه، خروج آمریکا از پیمان موشکی را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و گفته این کار به اقدام «فنی نظامی» تلافی‌جویانه خواهد انجامید.

بولتون در مسکو تاکید کرده واشینگتن از این پیمان خارج می‌شود. مشاور امنیت ملی ترامپ که برخی از قانون‌گذاران آمریکایی، خود او را چهره اصلی پشت خروج از پیمان می‌دانند، خواسته‌های روسیه و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان برای ماندن در توافق را رد کرده‌است.

این پیمان سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و یک سال بعد اجرایی شد. «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد بین ۵۰۰ تا هزار، و برد متوسط بین هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر، را از میان برداشت.

جان بولتون در عین حال گفته او گفت‌وگویی طولانی با پوتین در مورد اتهام‌های واردشده به روسیه مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا داشته و توضیح داده، این کار، به سود روسیه نیست. روسیه اتهام‌های واردشده از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت در انتخابات ایالات متحده را رد کرده‌است.

اروپای آزاد، رویترز، ای‌بی‌سی|ت|خ
XS
SM
MD
LG