لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

مصدومیت ۳۶ نفر بر اثر زمین‌لرزه در بروجرد؛ مرگ سه نفر به خاطر سیل


روز جمعه همه دستگاه‌های اجرایی استان لرستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند
روز جمعه همه دستگاه‌های اجرایی استان لرستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

روز جمعه خبر رسید که بر اثر سیل، آب‌گرفتگی و طوفان در ۷ استان ایران، سه نفر جان خود را از دست دادند و در همین روز، سخنگوی اورژانس ایران از مصدومیت ۳۶ نفر بر اثر زلزله ۴٫۳ ریشتری در شهر بروجرد استان لرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس روز جمعه (سوم آذر) به نقل از مجتبی خالدی نوشته که ۳۴ نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان ترخیص شدند و دو نفر دیگر نیز در بخش‌های تخصصی تحت نظر قرار دارند.

آن‌طور که وی گفته، بیشتر مصدومان این حادثه که اندکی پیش از ساعت سه بامداد روز جمعه در ۹ کیلومتری بروجرد رخ داد، «دچار ترومای دست و پا» شده بودند.

به گفته این مقام مسئول، این زمین‌لرزه، موجب «هیچ‌گونه آوار و ریزش ساختمان» نشده و تنها برخی از وسایل داخل منازل سقوط کرده بودند.

وی اصابت این وسایل به دست و پای حادثه‌دیدگان را موجب زخمی‌شدن آنها عنوان کرده‌است.

این در حالی است که به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران لرستان از واردشدن خسارت به تعدادی از واحدهای مسکونی خبر داده‌است.

رضا آریایی در جمع خبرنگاران افزود که ۲۷ نفر از اهالی منطقه نیز «به هنگام خروج از منزل دچار جراحت شدند.»

وی در عین حال از آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی استان لرستان خبر داده و افزوده از ظهر روز پنج‌شنبه تا ساعت هشت صبح روز جمعه، هشت زمین‌لرزه در بروجرد ثبت شده‌است.

این زمین‌لرزه در حال رخ داده که یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه نیز زلزله‌ای با قدرت ۷٫۳ ریشتر در غرب ایران، بیش از ۴۴۴ کشته و بیش از ۱۰ هزار مصدوم برجا گذاشت.

آن‌طور که ایرنا گزارش کرده، هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه نیز بر اثر این زمین‌لرزه دچار خساراتی شدند.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه روز جمعه در این رابطه گفته که پس‌لرزه‌های استان کرمانشاه از مرز ۸۰۰ زلزله گذشت.

آن‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از فرهاد فروزی گزارش کرده، پس از وقوع زمین‌لرزه بزرگ ۲۱ آبان‌ماه، «تاکنون ۸۰۸ پس لرزه در نقاط مختلف استان ثبت شده‌است.»

به گفته وی، با وجود قدرت بالای زلزله اصلی ۲۱ آبان ماه، «تا پایان امسال وقوع پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت و با گذشت زمان از تعداد و قدرت آن‌ها کاسته می‌شود.»

زمین‌لرزه اخیر در غرب ایران، تاکنون مرگبارترین زلزله سال جاری جهان اعلام شده‌است.

قرارگرفتن ایران بر روی گسل‌های متعدد موجب شده مردم کشور همواره با پدیده زمین‌لرزه دست به گریبان باشند. این پدیده طبیعی طی ۱۰۰ سال گذشته جان ده‌ها هزار نفر را در کشور گرفته‌است.

از آن جمله وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۴ ریشتر در سال ۱۲۸۸ در منطقه «سیلاخور» لرستان از جمله زمین لرزه‌هایی است که منجر به مرگ هشت هزار نفر و تخریب ۶۴ روستا شد.

در سال ۱۳۰۹ هم زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۴ ریشتر «سلماس» در استان آذربایجان غربی را لرزاند که منجر به مرگ دو هزار و ۵۰۰ نفر و تخریب ۶۰ روستا شد.

سال ۱۳۳۹ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۷ ریشتر در شهر «لار» استان فارس به وقوع پیوست که ۴۰۰ قربانی در پی داشت.

زمین‌لرزه بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱ به بزرگی ۷٫۴ ریشتر از جمله مرگ‌بارترین زمین‌لرزه‌ها در ایران است که ۱۰ هزار کشته به همراه داشت.

سال ۱۳۴۷ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۴ ریشتر، دشت «بیاض» در استان خراسان را لرزاند و منجر به کشته شدن ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر و تخریب ۶۱ روستا شد.

سال ۱۳۵۱ نیز منطقه «قیر» در استان فارس با زمینه‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۹ دست به گریبان شد که پیامد آن چهار هزار کشته بود.

سال ۱۳۵۷ هم زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷٫۷ ریشتر «طبس» را لرزاند که منجر به مرگ ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر شد.

زمین‌لرزه رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ هم با شدت ۷٫۴ ریشتر در شمال ایران بیش از ۳۵ هزار کشته برجا گذاشت و به عنوان یکی از مرگ‌بارترین زمین لرزه‌ها در تاریخ نام گرفت.

زلزله بم در سال ۱۳۸۲ با قدرت ۶٫۵ ریشتر جان دست‌کم ۴۱ هزار نفر را در این شهر و مناطق اطراف آن گرفت و این شهر را با خاک یکسان کرد.

سیل در هفت استان ایران

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران خبر داد که بر اثر سیل، آب‌گرفتگی و طوفان در ۷ استان کشور، سه نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی سلیمی، روز جمعه، ۳ آذر، اعلام کرد که بخش‌هایی از استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، گلستان و هرمزگان در سه روز گذشته درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌است.

وی اعلام کرد که به حادثه‌دیدگان در ۲۳ شهر، روستا و منطقه عشایرنشین در این استان‌ها امدادرسانی شده و ۴۳ خانه از آب تخلیه شده‌است.

به گفته آقای سلیمی، یک فرد ۴۲ ساله و یک فرد ۱۴ ساله در روستای «چاوشی «در دهستان «خورموج» در استان بوشهر بر اثر سیل فوت شدند.

در همین حال قاسم قائدی، مدیر کل بحران استانداری بوشهر، اعلام کرد که دو نفر از چهار سرنشین یک خودروی پراید بر اثر سیل جان باختند و دو نفر نجات پیدا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمرایران همچنین اعلام کرد که یک فرد ۶۵ ساله در بخش «الوار گرمسیری» شهر اندیمشک در استان خوزستان بر اثر رعد و برق جان خود را از دست داده‌اند. آقای سلیمی به جنسیت این سه نفر اشاره ای نکرده‌است.

در ماه‌های گذشته نیز برخی از مناطق ایران شاید خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی بود.

در مرداد ماه جاری‌شدن سیل در استان خراسان رضوی به کشته‌شدن دست‌کم ۱۱ نفر منجر شده بود.

در فروردین ماه نیز بر اثر سیل دراستان‌های آذربایجان شرقی و کردستان دست کم ۴۲ نفر کشته شدند.

درهمین حال اواخر اسفندماه گذشته بارش شدید باران همراه با طوفان و طغیان شدید آب دریا در بندر «دیر» از توابع استان بوشهر علاوه بر خسارت مالی، دست کم دو کشته و چند مصدوم بر جا گذاشت.

در هفته‌های گذشته زمین‌لرزه‌هایی نیز در شهرهای ایران رخ داده که از جمله روز یکشنبه، ۲۱ آبان، زلزله‌ای در استان کرمانشاه رخ داد و بر اثر آن ۴۴۴ کشته شدند.

این زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری که مناطقی و غرب آسیا را لرزاند، در سال جاری میلادی به‌عنوان مرگبارترین زمین‌لرزهٔ جهان برآورد شده‌است.

روز جمعه ،۳ آذر، نیز یک زمین‌لرزه ۴٫۳ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۹ کیلومتری شهر بروجرد رخ داد.

در همین حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، اعلام کرد که ۳۶ نفر براثر این زلزله مجروح شده‌اند.

به گفته آقای خالدی، در این زمین‌لرزه هیچ ساختمانی خراب نشده و فقط برخی از وسایل داخل خانه‌ها سقوط کرده‌است.

XS
SM
MD
LG