لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۱

نارضایتی خامنه‌ای از نحوه کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده


انتقادهای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز برخی از نمایندگان مجلس در مورد کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده عنوان شده است.
انتقادهای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز برخی از نمایندگان مجلس در مورد کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده عنوان شده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۹ آبان،‌ در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه ایران با اعلام اینکه «به این حد از تلاش‌ها»‌در مورد کمک رسانی به زلزله زدگان «قانع» نیست،‌ از مسئولان بخش‌های مختلف خواست «تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند».

پیش از این، انتقادهای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز برخی از نمایندگان مجلس در مورد کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده عنوان شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای همچنین روز دوشنبه در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان در جمع «مسئولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی»، وظایف مسئولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه را «بسیار سنگین» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی، مهمترین اولویت کنونی را «تامین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده» توصیف کرد و افزود: «مردم آسیب‌دیده باید پیشرفت کار را حس کنند».

او همچنین «سرعت عمل در ساخت خانه‌های مردم آسیب‌دیده و همچنین تامین وسایل گرمایشی» را ضروری دانست و اضافه کرد که «برای انجام این مسئولیت سنگین، مدیریت متمرکز لازم است».

سخنان آقای خامنه‌ای در حالی بیان می شود که انتقاد شدید وحیدحقانیان، معاون امور ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، از اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در خصوص تخریب گسترده مسکن مهر در زلزله استان کرمانشاه، واکنش های زیادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

پس از انتشار تصاویری از تخریب ساختمان‌های مسکن مهر در زمین‌لرزه کرمانشاه، اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه ۲۲ آبان، اعلام کرده بود که «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است».

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. رئیس‌جمهور پیشین ایران در سال ۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن خواهد شد.

بنابر تازه‌ترین آماری که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده است، زلزله هفته گذشته در استان کرمانشاه، ۴۳۷ کشته و بیش از ۱۰ هزار مصدوم برجای گذاشت. هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه نیز بر اثر این زمین‌لرزه دچار خساراتی شدند.

از زمان وقوع زلزله در غرب ایران، گزارش‌‌های مختلفی در انتقاد از نحوه کمک رسانی به زلزله زدگان منتشر شده است. دراین ارتباط،‌ گزارش‌ها حاکی از وجود کمبود وسایل گرمایشی،‌ چادر و نایلون در آستانه آغاز فصل بارندگی در این مناطق است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس، روز یکشنبه ۲۸ آبان، با اشاره به اینکه مردم زلزله‌زده «نیاز فوری به چادر، وسایل گرمایشی و نایلون»‌ دارند،‌ گفت: «اگر شرایط مدیریت نشود قطعاً بحران شدید و بدتر از زلزله گریبان‌گیر مردم خواهد شد».

او در عین حال به وجود مشکلاتی مانند قطعی برق و نبود سرویس بهداشتی و حمام اشاره کرد و افزود: «متأسفانه در مواردی به دلیل توزیع نامناسب کمک‌ها در برخی مناطق غذا به حد کافی وجود داشته و از کمبود پوشاک رنج می‌برند و در مواردی دیگر برعکس این شرایط حاکم است لذا باید نیازسنجی صورت گیرد و بر اساس آن کمک‌های غیرنقدی توزیع شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیایی در مجلس، هم گفت که وضعیت زلزله‌زدگان به لحاظ دریافت خدمات چندان مناسب نیست چرا که توزیع درستی انجام نمی‌شود.

او در عین حال،‌ با اعلام اینکه «دولت ظرفیت کمک بالایی را ندارد و تنها پنج میلیون کمک بلاعوض برای روستاییان و شش میلیون برای شهر پیش‌بینی کرده است»‌ افزود: «با این وام‌ها حتی نمی‌توان اقلام ضروری زندگی این مردم را تهیه کرد چه برسد به اینکه بخواهد خانه ساخته شود».

این نماینده مجلس در عین حال اشاره کرد که «بسیاری از مردم آسیب‌دیده در مسکن‌مهر هستند و زیر بار اقساط وام قبلی بانک هستند و خیلی از این افراد اقساط شان معوق مانده و چون درآمدی ندارند نمی‌توانند آن را پرداخت کنند و با قسط جدید نیز زیربار سنگین این وام می‌مانند».

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز ۲۴ آبان گفت:‌ «پنج میلیون تومان نیز به روستاییان و شش میلیون تومان هم به شهرنشینان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد و خانواده‌هایی که نیاز به مرمت خانه دارند، هم ۱۲ میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند».

او همچنین اعلام کرد که «هیئت دولت ۶۵۹ میلیارد تومان برای تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه را تصویب کرده است و به خانواده هایی که نیاز به احداث و بازسازی خانه دارند، در روستاها ۲۵ میلیون و شهرها ۳۵ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد».

در این میان،‌ تسنیم در گزارشی نوشت که با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه، «شاهد تلنبار و پراکندگی زباله‌ها در خیابان‌ها، بوستان‌ها، کوچه‌ها، معابر و کنار چادرهای اسکان شهروندان در مناطق زلزله زده هستیم».

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابراهیم شکیبا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز یکشنبه از وضعیت بد بهداشت در مناطق زلزله‌زده خبرداد و هشدار داد با ادامه این روند می‌تواند بیماری‌های بسیاری مانند وبا شیوع پیدا کند.

پیش از این، عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، روز ۲۵ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده مانند زلزله بروجرد درسال ۸۵ و زلزله بم درسال ۸۲ است، افزود که کیفیت خدمات رسانی به زلزله‌زدگان و مدیریت بحران در این سال‌ها «رشد نداشته» است.

XS
SM
MD
LG