لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

میدان گازی بریتانیا آزمونی برای تحریم‌های آمریکا علیه ایران


شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) در نظر دارد سهام خود در سه میدان گازی واقع در آب‌های بریتانیا در دریای شمال را به شرکت سریکا انرژی واگذار کند. یکی از این پروژه‌ها، میدان گازی «رام» است که نهاد زیرمجموعه‌ شرکت ملی نفت ایران سهمی ۵۰ درصدی در این پروژه دارد.

خبرگزاری رویترز شنبه ۴ آذر ماه گزارش داد که شرکت بی پی هفته گذشته تصمیم گرفت که سهام خود در سه میدان گازی را به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به شرکت سریکا انرژی بریتانیا واگذار کند، اما لازمه این کار گرفتن مجوزهای لازم از آمریکا به خاطر سهم ایران در پروژه رام است، آن هم درست زمانی که دولت دونالد ترامپ با رویکردی سخت‌گیرانه در حال نشان دادن زور بازو به جمهوری اسلامی است.

این گزارش می‌افزاید که میدان رام می‌تواند آزمونی برای تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد.

شرکت ملی نفت ایران شش سال پیش از انقلاب اسلامی در این میدان گازی سرمایه‌گذاری کرد و نیمی از سهم پروژه را در اختیار دارد، اما بهره‌برداری از این میدان پس از تشدید تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۰ به دستور دولت بریتانیا متوقف شد. در نهایت، با توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، تولید گاز از میدان رام در سال گذشته میلادی از سر گرفته شد.

رویترز می‌نویسد که به خاطر ورود ایران به پروژه رام، شرکت «بی پی» نیاز به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دارد تا شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی بتوانند در این پروژه فعالیت داشته باشند. هم اکنون «بوب دودلی» رئیس شرکت «بی پی» شهروند آمریکا است.

این مجوز در ماه سپتامبر - درست یک ماه قبل از امتناع ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای- توسط دولت آمریکا بررسی شد، اما «تونی کراون والکر» رئیس اجرایی شرکت سریکا انرژی به رویترز گفته است که این شرکت نیز باید طی چند ماه آینده برای دریافت مجوز خرید سهام میدان رام به آمریکا مراجعه کند. وی در ادامه گفت که دریافت مجوز از آمریکا یکی از شرط‌های این شرکت برای معامله با شرکت بی پی بود.

شرکت بی پی بیش از یک قرن پیش با عنوان «شرکت نفت ایران و انگلیس» کار خود را آغاز کرده است. یک منبع در شرکت بی پی به رویترز گفته است که این شرکت در حال لابی با دولت بریتانیا برای پشتیبابی از گرفتن مجوز شرکت «سریکا انرژی» از دولت آمریکا است.

وی گفت که مجوز آمریکا پیش شرطی برای ادامه فعالت میدان رام نیست، اما در صورت بروز شرایط اضطراری که نیاز به همکاری شرکت‌های آمریکایی باشد، این مجوز مورد نیاز است.

آقای والکر نیز گفته است که شرکت تحت رهبری وی همان فعالیتی را در میدان رام خواهد داشت که شرکت «بی پی» دارد و لذا، دلیلی وجود ندارد که آمریکا از دادن مجوز سر باز زند.

شرکت توتال فرانسه نیز که چند ماه قبل قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با ایران امضا کرد، ماه قبل مجبور شد دفتری در واشنگتن باز کند و از نزدیک موضوع تحریم‌ها و ریسک فعالیت خود در ایران را رصد کند.

رویتزر می‌نویسد، بعد از این که ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد، اکنون توپ در زمین کنگره آمریکا است تا سرنوشت تحریم‌ها علیه ایران را رقم زند. کنگره ماه آینده درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت.

آقای والکر گفته است که تحریم‌های آمریکا ریسک بزرگی است، اما الزاما فعالیت در میدان رام را متوقف نمی‌کند، مگر این که اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند که فعلا نشانه‌ای از احتمال وقوع این امر دیده نمی‌شود.

اخیرا جفری هاریس، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت سریکا انرژی که شهروند آمریکا بود، به خاطر خودداری از اجرای تحریم‌های آمریکا در رابطه با همکاری شهروندان این کشور با ایران، از سمت خود استعفا کرد.

XS
SM
MD
LG