لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۷

آمریکا: آژانس باید هر نگرانی معتبر درباره فعالیت‌های اعلام‌نشده ایران را بررسی کند


نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

هیات نمایندگی آمریکا روز پنج‌شنبه دوم آذرماه در بیانیه ای به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ضمن استقبال از گزارش تازه یوکیا آمانو، اعلام کرده است، آژانس می بایست هر نگرانی تازه و معتبر درباره فعالیت‌های اتمی اعلام‌ نشده ایران را مورد بررسی قرار دهد.

در این بیانیه ضمن استقبال از گزارش ۱۳ نوامبر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، از کار «عالی و حرفه‌ای‌» آژانس در اجرای مسئولیت هایش درقبال ایران تمجید شده است.

آقای آمانو روز پنجشنبه دوم آذر نیز در نشست فصلی ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

در بیانیه هیات نمایندگی آمریکا همچنین به بررسی سیاست های آمریکا در قبال ایران اشاره شده و آمده است: پس از انجام این بررسی ها، ما صریحا اعلام کردیم که به اجرای تعهداتمان درچارچوب توافق ادامه می دهیم و انتظار داریم که ایران نیز دقیقا تعهدات خود را اجرا کند.

بیانیه هیات آمریکا در آژانس تصریح کرده است: تنها اجرای شفاف و کامل (توافق از سوی ایران) به آژانس بین المللی انرژی اتمی این امکان را خواهد داد که جامعه بین المللی را از اجرا و پایبندی کامل ایران به تعهداتش مطمئن سازد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی آزمایی از اجرای تعهدات ایران، برای موفقیت برجام اساسی است.

هیات نمایندگی آمریکا اضافه کرده است: هر نگرانی تازه و معتبر درباره فعالیت های هسته ای اعلام نشده ایران، از جمله هرگونه مساله بالقوه مرتبط با ابعاد تسلیحاتی، می بایست توسط آژانس مورد بررسی قرار گیرد. ما اعتماد کامل داریم که آژانس و بازرسان بسیار ماهر و حرفه ای آن قادرند چنین کاری را به درستی انجام دهند.

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته بود که ایران «فعالیت اعلام نشده هسته‌ای در هیچ یک از نقاط جغرافیایی کشور» ندارد.

در بیانیه هیات آمریکا همچنین تصریح شده است که ایالات متحده مبلغ یک میلیون دلار بودجه به فعالیت‌های آژانس جهت نظارت و راستی‌آزمایی برجام اختصاص داده است.

یوکیا آمانو در نشست روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال نظارت و راستی‌آزمایی همه تعهدات هسته‌ای [طبق توافق ۲۰۱۵] است که بخش T هم شامل آن می‌شود.

براساس بند T برجام، «فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند ممنوع شده‌اند.»

آقای آمانو اظهار داشت: «تا به امروز آژانس به همه مکان‌هایی لازم برای بازرسی، دسترسی داشته است... در این مرحله من هیچ گونه نگرانی برای مطرح کردن ندارم.»

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان تیرماه ۱۳۹۴ به توافقی (برجام) دست یافتند که بر پایه آن تهران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق یا تعطیل کند و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

بر پایه این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی تعهدات ایران و اجرای آنها شده است.

XS
SM
MD
LG