لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

کاخ سفید: توافق ترامپ و مکرون در مورد لزوم مقابله با اقدامات حزب‌الله و ایران


ترامپ و مکرون
ترامپ و مکرون

کاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و هم‌تای فرانسوی او روز شنبه ۲۷ آبان پیرامون وضعیت لبنان و سوریه گفت‌وگو کرده، و در مورد لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان، توافق کرده‌اند.

رویترز و خبرگزاری فرانسه به‌نقل از بیانیه کاخ سفید می‌گویند دونالد ترامپ و امانوئل مکرون در مورد لزوم هم‌کاری با هم‌پیمانان منطقه‌ای برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و حزب‌الله لبنان توافق کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که آقای مکرون با رئیس‌جمهوری مصر، ولیعهد عربستان و دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد «وضعیت خاورمیانه» تلفنی، گفت‌وگو کرده‌است.

بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر شده که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از عربستان به فرانسه رفته، در پاریس با مکرون گفت‌وگو کرده و قرار است به‌زودی به لبنان بازگردد.

پاریس در هفته‌های اخیر بر شدت انتقادهای خود از تهران افزوده؛ آن‌چه خود با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌است.

روز پنج‌شنبه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در کنار وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

پس از آن وزارت خارجه ایران، الیزه را به داشتن رویکردی «یکسویه و جانبدارانه» در قبال بحران‌ها در خاورمیانه متهم کرد.

اما رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه گفت مواضع دولت او در خاورمیانه «متوازن» است و افزوده که پاریس در درگیری میان شیعیان و سنی‌ها، طرف کسی را نمی‌گیرد. آقای مکرون هم‌چنین اقدامات ایران در منطقه را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده و گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد».

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبری جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی نیز یک روز بعد رئیس‌جمهوری فرانسه را به «دخالت در امور» تهران متهم کرده و گفت «برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در واقع تأیید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی بود از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند. ایالات متحده می‌گوید ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست و دونالد ترامپ نیز از تائید پایبندی تهران به «برجام» خودداری کرده‌است.

جمهوری اسلامی اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید آزمایش‌های موشکی «جنبه دفاعی» دارند و اساسا در نبود برنامه نظامی هسته‌ای، نمی‌توانند با هدف حمل کلاهک اتمی ساخته شوند.

در کنار این موضوع و تنش‌های رو به افزایش در غرب آسیا، در حالی‌که بسیاری بر این عقیده هستند ریاض و تهران، از سوریه تا یمن، درگیر جنگ‌های نیابتی هستند، موضوع لبنان نیز به چالش دیگری بدل شده‌است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، که از منتقدان سیاست‌های تهران و حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود، در روز ۱۳ آبان ماه در عربستان سعودی، و در جریان یک سخنرانی در تلویزیون دولتی آن کشور، به‌طور ناگهانی اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

پس از آن اما گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد دلایل این کناره‌گیری آن‌هم در خاک عربستان، و باقی‌ماندن او در آن کشور مطرح شد. به‌طوری که علاوه بر مقام‌های ارشد لبنان، مانند رئیس‌جمهوری آن، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز گفت حریری برخلاف میل خود در عربستان است و اجازه خروج ندارد. آنچه با واکنش تند عربستان روبه‌رو شد و حریری نیز آن را رد کرد.

در نهایت آقای حریری در روز ۲۷ آبان به فرانسه رفت و با رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت «در روز استقلال در لبنان حضور خواهم داشت و بعد از دیدار با میشل عون موضع سیاسی‌ام را از لبنان اعلام خواهم کرد».

XS
SM
MD
LG