لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۷

مکرون: ایران دربارهٔ مواضع فرانسه در خاورمیانه دچار سوءبرداشت است


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید ایران نسبت به مواضع پاریس در منطقه، دچار سوءبرداشت است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه (۲۶ آبان) این خبر را گزارش کرده‌است.

آقای مکرون، مواضع فرانسه در خاورمیانه را «متوازن» نامیده و افزوده که پاریس در درگیری میان شیعیان و اهل سنت، طرف کسی را نمی‌گیرد.

بر اساس این گزارش، وی در عین حال اضافه کرده که ایران باید «رفتار ستیزه‌جویانه» خود در منطقه را کاهش داده و دربارهٔ برنامه موشکی بالیستیک خود شفاف‌سازی کند.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفته که پاریس از سفر روز شنبه سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به پاریس به عنوان نخست‌وزیر استقبال می‌کند و انتظار دارد که وی در روزها و هفته‌های آینده به لبنان بازگردد.

اظهارات مکرون پس از آن بیان می‌شود که وزارت خارجه ایران به اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، واکنش نشان داد.

ژان ایو لودریان روز پنج‌شنبه در ریاض، پایتخت عربستان، گفت که پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

وزیر خارجه فرانسه که در یک نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای سعودی خود، صحبت می‌کرد، همچنین نسبت به برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ابراز نگرانی کرد.

در واکنش به این گفته‌ها، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پاریس را به داشتن رویکردی «یکسویه و جانبدارانه» در قبال بحران‌های خاورمیانه متهم کرد.

آقای قاسمی از این‌که به گفته او «برخی مقام‌های کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج فارس سفر کنند و با نادیده انگاشتن واقعیات موجود و بسیار روشن منطقه، تحت تأثیر القائات مقام‌های متوهم و جنگ‌افروز سعودی، نگرانی‌های ساختگی، بی‌اساس و خصمانه آنها را در قبال ایران تکرار کنند»، انتقاد کرد.

به گفته وی، چنین اقدامی، «کمکی به خروج عربستان از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای که با آنها دست به گریبان است، نمی‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران، هفته گذشته نیز خواستار اتخاذ رویکرد «واقع‌بینانه» فرانسه در قبال تحولات خاورمیانه شده بود و از پاریس خواسته بود تحت تأثیر «القائات غلط» برخی کشورهای منطقه خلیج فارس قرار نگیرد.

وی افزوده بود: «فرانسه به بحران‌ها و فجایع انسانی در خاورمیانه نگاهی یک‌سویه و جانب‌دارانه دارد.»

تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی به دنبال حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض که از یمن انجام گرفته، دوباره شدت یافته‌است.

ریاض می‌گوید تهران پشت این حمله بوده و این امر به منزله اعلان جنگ به عربستان سعودی است؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

شماری از شخصیت‌های سیاسی لبنان نیز تازه‌ترین اتفاق سیاسی در این کشور که استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری است را به فشارهای عربستان بر وی نسبت می‌دهند.

مقام‌های غربی و اروپایی نیز نگران ادامه جنگ نیابتی ریاض و تهران در یمن، بحرین و عراق، در لبنان هستند.

XS
SM
MD
LG