لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس: دولت در روابط با فرانسه تجدیدنظر کند


حسین نقوی حسینی: فرانسوی‌ها براساس سیاست‌های آمریکا در منطقه حرکت می‌کنند.
حسین نقوی حسینی: فرانسوی‌ها براساس سیاست‌های آمریکا در منطقه حرکت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۲۹ آبان، خواستار تجدیدنظر دولت در روابط با فرانسه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین نقوی حسینی،‌ عضو فراکسیون اصولگرای «رهروان ولایت»،‌این درخواست را به‌دلیل آنچه اظهارات «ضدایرانی» مقام‌های فرانسه نامید٬ مطرح کرد.

وی افزود: اظهارات مقام‌های رسمی فرانسه درباره ضرورت «محدودکردن نفوذ ایران در منطقه»٬ در حالی بیان شده که پاریس٬ «در مراودات بین‌المللی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده» است.

به گفته این نماینده مجلس٬ «به‌ویژه پس از برجام قراردادهای بزرگی در حوزه نفتی و خودروبا این کشور منعقد شده است. با این حال شاهد هستیم که فرانسوی‌ها براساس سیاست‌های آمریکا در منطقه حرکت می‌کنند».

آقای نقوی حسینی٬ فرانسه را متهم کرد که در موضع‌گیری مقابل برنامه موشکی ایران و در «مسائل منطقه‌ای با آمریکا هماهنگ هستند».

وی با اشاره به اینکه «چرا باید بیشترین تعامل اقتصادی ایران پس از برجام با کشوری باشد که به‌وضوح سیاست‌های ستیزه‌جویانه‌ای با ما دارد»٬ خواستار تجدیدنظر دولت در رابطه با فرانسه شد.

سخنان این نماینده اصولگرای مجلس پس از آن ابراز شد که سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه٬ روز ۲۵ آبان برنامه موشکی ایران را منبع «بی‌ثباتی و ناامنی» در منطقه نامید.

اگنس روماتت اسپاین گفت که پاریس خواستار مذاکره صریح و «مصالحه ناپذیر» با تهران درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

یک هفته پیش از وی نیز٬ امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در جریان سفر به منطقه خاورمیانه گفته بود که باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد و «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که تهران بر سر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

بهرام قاسمی گفت: «بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود».

وی اضافه کرد که فرانسه نسبت به «موضع قاطع» جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست، کاملاً آگاه است.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، هم در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفته بود که کشورش از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است.

به‌دنبال استعفای ناگهانی سعد حریری٬ نخست وزیر لبنان، که ایران و گروه حزب‌الله را در به دخالت در امور لبنان و منطقه متهم می‌کرد٬ وزارت خارجه فرانسه خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی لبنان شده و اعلام کرده بود که این شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است.

در همین حال، منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند ژان – ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی به تهران سفر کند، به دلیل برنامه فشرده کاری، سفر خود را به تعویق انداخته است.

قرار بود وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر کند و مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران را فراهم کند.

انتشار خبر توافق امانوئل مکرون با دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان و نیز گفت‌و‌گوی تلفنی مکرون با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره «تلاش‌های ایران برای تثبیت حضور نظامی در سوریه و سایر تحرکات ایران در منطقه» خشم ایران را برانگیخته است.

سیاست های ایران در سال های اخیر با انتقاد شماری از کشورهای منطقه و نیز جهان مواجه شده است. آنها در این مورد به آنچه دخالت ایران در عراق، سوریه و یمن می‌نامند، ‌اشاره می‌کنند . با این حال، ‌تهران دخالت در این کشورها را رد می‌کند.


در این میان، در پی سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه درباره رفتار ایران در منطقه خاورمیانه، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نیز این مقام فرانسوی را به «دخالت در امور» ایران متهم کرده است.

علی‌اکبر ولایتی با بیان اینکه «برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم»٬ گفت که امانوئل مکرون «اصلاً چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند».

آقای مکرون که کشورش یکی از شش قدرت جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، به تازگی به طرز صریح‌تری خواهان کشاندن ایران به مذاکره بر سر برنامه موشک‌های دوربرد این کشور است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در واقع تأیید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی بود از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند. ایالات متحده می‌گوید ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست و دونالد ترامپ نیز از تائید پایبندی تهران به «برجام» خودداری کرده‌است.
جمهوری اسلامی اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید آزمایش‌های موشکی «جنبه دفاعی» دارند و اساسا در نبود برنامه نظامی هسته‌ای، نمی‌توانند با هدف حمل کلاهک اتمی ساخته شوند.

XS
SM
MD
LG