لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

«تحرکات ایران در منطقه» موضوع گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و مکرون


تماس تلفنی رهبران فرانسه و اسرائیل، ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با دونالد ترامپ صورت گرفته است.
تماس تلفنی رهبران فرانسه و اسرائیل، ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با دونالد ترامپ صورت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ۲۸ آبان در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در مورد ایران، سوریه و لبنان تبادل نظر کرده است.

به گزارش وای.نت و جروزالم پست، در مکالمه تلفنی رهبران اسرائیل و فرانسه در خصوص «تلاش‌های ایران برای تثبیت حضور نظامی در سوریه و سایر تحرکات ایران در منطقه» رایزنی شده و دو رهبر موافقت کرده‌اند که در روزهای آینده نیز گفت‌وگوی دیگری داشته باشند.

در این زمینه آقای نتانیاهو در توئیتر خود نوشت که مکالمه نیم ساعته به درخواست آقای مکرون صورت گرفته و خود او برای پیگیری بحث‌ها اوائل ماه آینده میلادی به پاریس می‌رود تا با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو با مکرون، چند ساعت بعد از مکالمه رئیس‌جمهور فرانسه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده صورت گرفته است.

کاخ سفید شامگاه شنبه خبر داد که آقایان ترامپ و مکرون در خصوص «لزوم مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و حزب‌الله لبنان» و «لزوم همکاری با همپیمانان منطقه‌ای» در رویارویی با عملکرد ایران و حزب‌الله توافق داشته‌اند.

آقای مکرون که کشورش یکی از شش قدرت جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، به تازگی به طرز صریح‌تری خواهان کشاندن ایران به مذاکره بر سر برنامه موشک‌های دوربرد این کشور است.

اسرائیل نیز از مدت‌ها پیش از برجام، بر لزوم ایجاد فشار جامعه جهانی بر ایران به خاطر طرح‌های توسعه موشکی این کشور تأکید کرده است.

اسرائیل مدعی است که طرح‌های موشکی ایران برای کارگزاری کلاهک‌های هسته‌ای بر آن ادامه یافته است، و از جمله شیمون پرز، رئیس‌جمهور پیشین اسرائیل، در دوران تصدی خود پیوسته این ادعا را مطرح می‌کرد.

بنیامین نتانیاهو نیز چند هفته پیش در آخرین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از توسعه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را در کنار برنامه هسته‌ای ایران، با «خطرات» ناشی از کره شمالی مقایسه کرد.

اما ایران «دخالت» فرانسه در پروژه موشکی خود را قویاً رد کرده و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی، به تازگی از این بابت ابراز ناخشنودی کرد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل، نیز شنبه گفت آقای مکرون «چه کاره هست که بخواهد دخالت کند؟» و افزود که ایران برای تقویت توان دفاعی خود «از کسی اجازه نمی‌گیرد».

در این میان، گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو با امانوئل مکرون یک روز بعد از دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با سعد حریری نخست‌وزیر لبنان انجام شد.

به گزارش وای.نت، آقای مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی تلاش‌های خود را در مورد بحران لبنان، به اطلاع نخست‌وزیر اسرائیل رسانده است.

رئیس‌جمهور فرانسه و همسرش، شنبه در کاخ الیزه میزبان آقای حریری، همسر و پسر بزرگ او بودند؛ سعد حریری بامداد روز شنبه پس از سفر دو هفته‌ای پر حرف و حدیث، از ریاض به پاریس رسید.

دولتمردان اسرائیل از اعلام «کناره‌گیری» دو هفته پیش آقای حریری از نخست‌وزیری، در جریان سفرش به ریاض، به طور تلویحی ابراز خشنودی کرده و آن را نشانه دخالت ایران در لبنان دانسته بودند.

در این زمینه بنیامین نتانیاهو گفته بود که استعفای سعد حریری «زنگ بیدارباش برای جامعه جهانی در مورد ماهیت ایران است».

ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته بود، با «استعفای حریری ماهیت ایران برملا شده است» و افزوده بود که اسرائیل «یک حمله دیپلماتیک» در سازمان ملل علیه ایران و حزب‌الله را «طراحی می‌کند».

اسرائیل و عربستان سعودی، حزب‌الله را گروه تروریستی آلت دست جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در روزهای گذشته «ابراز اطمینان» کرد که عربستان به اسرائیل میلیاردها دلار پول پیشنهاد کرده تا به حزب‌الله حمله کند.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل به تازگی گفته بود، کشورش در هر جنگی با حزب‌الله، باید کار آن را «یکسره» کرده و این بار «تمامی لبنان هدف خواهد بود».

این در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص هفته گذشته نوشت که این کشور «کار کثیف» مورد نظر عربستان را انجام نمی‌دهد و مطابق منافع خود اقدام می‌کند.

در همین حال جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه روسی راشا تودی گفت که کسی نباید اسرائیل را به انجام جنگ دیگری «تحریک» کند زیرا اسرائیل «خواهد باخت».

آقای باسیل با گفتن این که لبنان «توان مقابله با هر تهدیدی را دارد» افزود که «باید جلوی جنگ را از همان آغاز گرفت تا لبنان برنده باشد».

XS
SM
MD
LG