لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد


یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه دوم آذر در نشست فصلی این آژانس پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو در نشست فصلی ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران به تعهداتی که داده عمل کرده است.»

وی سپس تاکید کرد: « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال نظارت و راستی‌آزمایی همه تعهدات هسته‌ای [طبق توافق ۲۰۱۵] است که بخش T هم شامل آن می‌شود.»

براساس بند T برجام، «فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند ممنوع شده‌اند.»

آمانو اظهار داشت: «تا به امروز آژانس به همه مکان‌هایی لازم برای بازرسی، دسترسی داشته است... در این مرحله من هیچ گونه نگرانی برای مطرح کردن ندارم.»

به گزارش خبرگزاری آلمان یوکیا آمانو همچنین در حاشیه نشست شورای احکام اظهار داشت، «برخی سو،تفاهم‌ها» با واشینگتن در مورد توافق هسته‌ای با ایران وجود داشته است.

وی سپس گفت که در سفر اخیرش به آمریکا، تلاش کرده این اختلاف‌نظرها را با سیاستگذاران و قانونگذاران آمریکایی رفع کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته تهدید کرد که احتمال دارد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

دونالد ترامپ در ماه اکتبر از امضای توافق هسته‌ای ایران خودداری کرد و گفت این توافق «می‌تواند از سوی من در هر زمانی ملغی شود.» رئیس جمهوری آمریکا پیشتر دوبار پایبندی ایران به برجام را امضاء کرده بود.

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا از امضای برجام خودداری کرده، اما هنوز از این توافق خارج نشده است. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که از دولت خود خواسته با کنگره و متحدان آمریکا برای بررسی ایراد‌های این توافق همکاری کنند تا ایران «هرگز نتواند با سلاح‌های اتمی جهان را تهدید کند.»

آمریکا خواستار مذاکره دوباره درباره برجام است اما ایران گفته به هیچ وجه مذاکره دوباره درباره برجام را نمی‌پذیرد.

واشینگتن همچنین خواستار اعمال محدودیت علیه برنامه موشکی ایران است. ایران اما تاکید می‌کند که برنامه موشکی‌اش قابل مذاکره نیست.

در حالی که آمریکا می‌گوید طبق قطعنامه شورای امنیت ایران باید از برنامه موشک‌های بالستیک خود دست بکشد، تهران می‌گوید در قطعنامه شورای امنیت ایران از استفاده از موشک‌های هسته‌ای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع شده است.

در قطعنامه ۲۲۳۱ که در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ به تصویب شورای امنیت رسیده آمده است: «از ایران خواسته شده که تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح را دارند اجتناب کند از جمله به‌کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز پیشتر در روز ۲۱ مهرماه امسال با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن حمایت از برجام حمایت، نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک و «فعالیت‌های ثبات‌زدای» ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه مشترک بریتانیا، فرانسه و آلمان آماده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور متناوب پایبندی ایران به برجام را از طریق راستی‌آزمایی طولانی‌مدت و برنامه نظارت تایید کرده است. از این رو ما دولت و کنگره آمریکا را ترغیب می‌کنیم پیش از هر گونه اقدامی که ممکن است برجام را تضعیف کند تبعات آن برای امنیت ایالات متحده و متحدانش را در نظر بگیرند؛ اقداماتی نظیر وضع دوباره تحریم‌هایی که طبق توافق لغو شده است.»

ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در شهریور امسال به شبکه ای‌بی‌سی گفته بود برجام «همه منافع را از پیش به رژیم ایران داده است.»

ژنرال مک‌مستر در شهریور ماه امسال همچنین ایران را به‌بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد و گفت: «ما می‌دانیم که ایران بخش‌هایی (از توافق) را نقض کرده است.»

طبق توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، آژانس مسئول اجرا و قضاوت درباره پایبندی طرفین به تعهداتشان است.

XS
SM
MD
LG