لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

انتقاد برایان هوک از حکومت ایران به دلیل جلوگیری از برگزاری مراسم روز کوروش


برایان هوک
برایان هوک

برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا از اقدام جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از برگزاری مراسم بزرگداشت «روز کوروش»، بنیانگذار سلسله هخامنشی، انتقاد کرده است.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، آقای هوک در خصوص عدم برگزاری مراسم روز کوروش گفته است: ما گزارش‌ها در خصوص اقدام نیروهای (حکومت) ایران را دیده‌ایم که مانع بازدید ایرانیان از آرامگاه در استان فارس شده‌اند، که واقعا رقت بار است.

برایان هوک می گوید، برای آدمی این پرسش مطرح می‌شود، چرا این رژیم چنین (از این مساله) احساس ترس و ناامنی می‌کند.

وی اضافه کرده است ، کوروش رهبری اهل مدارا بود که راه سازگاری مردم مختلف را در پیش گرفت و کسانی مانند هرودوت، مورخ یونانی و گزنفون، فیلسوف و مورخ یونانی درباره کوروش نوشته‌اند.

برایان هوک همچنین اضافه کرده است که این حق مردم ایران است که بخواهند میراث خود را گرامی بدارند.

روز هفتم آبان برابر با ۲۹ اکتبر برابر با ورود کورش به بابـل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح است و طرفداران کوروش هخامنشی این روز را روز کوروش می‌نامند. طی سال های اخیر تجمعی هایی در چنین روزی در آرامگاه وی در پاسارگاد برگزار شده است. این در حالی است که بنابر گزارش‌ها مقام‌های حکومتی طی دو سال اخیر از برگزاری مراسم در پاسارگاد جلوگیری کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ازدحام خودروهای شخصی در مسیرهای منتهی به پاسارگاد در روز هفتم آبان بود. به نوشته کاربران حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در مسیر مشهود بود.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتردر توییتی به «روز کوروش» در گرامیداشت بنیانگذار سلسله هخامنشی پرداخته و خواستار توقف آزار اقلیت‌های مذهبی در ایران شده بود.

هدر ناوئرت در توییتر خود نوشته بود: «بیش از ۲۰۰۰ سال پیش کوروش کبیر در ایران باستان مدارای دینی را رواج می داد. امروز در روز کوروش، رژیم ایران باید درس‌هایی را از رهبری وی بیاموزد و آزار بهاییان، نوکیشان مسیحی، دراویش گنابادی و سایر اقلیتها در ایران را متوقف کند.»

شماری از شهروندان ایران و ۱۹ مورخ ارشد تاریخ باستان از کشورهای مختلف در سال های گذشته از تهران خواسته اند که روز ۷ آبان به نام «روز کورش» در تقویم رسمی ایران ثبت شود. اما پس از اعتراض بعضی از مراجع تقلید شیعه نزدیک به حکومت (به ویژه آیت الله حسین نوری همدانی) به گردهمایی شمار چشمگیری از حامیان ثبت رسمی این سالگرد در پاسارگاد در روز هفتم آبان ماه ۱۳۹۵ دیگر اجازه تجمع در آرامگاه کورش به علاقمندان داده نشده است.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و گزارش های رادیو فردا؛ خ|ت
XS
SM
MD
LG