لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

حمله طرفداران رئیس جمهور سابق برزیل به کنگره این کشور؛ ۳۰۰ نفر بازداشت شدند


درگیری طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل با پلیس در پی حمله به ساختمان‌های دولتی
درگیری طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل با پلیس در پی حمله به ساختمان‌های دولتی

هواداران رئیس‌جمهور سابق برزیل روز یک‌شنبه، ۱۸ دی به ساختمان‌های مهم دولتی از جمله کنگره، کاخ ریاست‌جمهوری و ساختمان دیوان عالی این کشور یورش بردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حمله توسط طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل یک هفته پس از تحلیف رقیب چپ‌گرای او، لوئیس ایناتسیو لولا دا سیلوا صورت گرفت و مهاجمان که حاضر به پذیرش شکست بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیستند، به ساختمان‌های اصلی دولتی در برازیلیا، پایتخت این کشور، یورش بردند.

بر اساس این گزارش، هزاران تظاهرکننده در حالی که لباس‌های سبز و زرد به رنگ پرچم ملی این کشور را به تن داشتند، پس از دور زدن موانع امنیتی از پشت‌بام‌ها بالا رفتند، شیشه‌ها را شکستند و به هر سه ساختمان مهم دولتی که گمان می‌رود در روز یک‌شنبه خالی بوده‌اند، حمله کردند و بسیاری از وسایل موجود در آن‌ها از جمله رایانه‌ها را شکستند و به برخی آثار تاریخی و نمادین آسیب رساندند.

مهم‌ترین خواسته معترضان، دخالت نظامی برای بازگرداندن بولسونارو، سیاستمدار راست افراطی به قدرت یا برکناری لولا از ریاست جمهوری اعلام شده است.

حمله روز یک‌شنبه در پایتخت برزیل، یادآور یورش طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ است.

رئیس جمهور جدید برزیل که در زمان این حمله برای بازدید از برخی مناطق سیل‌زده این کشور در ایالت دیگری به‌سر می‌برد، در واکنش به حمله معترضان از آن‌ها با عنوان «متعصبان فاشیست» نام برد که با تحریک بولسونارو، اقدام به این حمله کرده‌اند.

آقای لولا هم‌چنین با صدور فرمانی خواستار مجازات مهاجمان شد.

رئیس جمهور پیشین برزیل که پیش از مراسم تحلیف لولا به فلوریدا سفر کرده بود در واکنش به اقدام حامیان خود در توئیتی «غارت و تهاجم به ساختمان‌های عمومی» را محکوم و ادعای رئیس جمهور کنونی مبنی بر تحریک مهاجمان را رد و از حق «تظاهرات مسالمت‌آمیز» حمایت کرد.

رسانه‌ها، روز دوشنبه فضای مناطق اطراف کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دیوان عالی برزیل را «امنیتی» توصیف کرده و از حضور گسترده نیروهای دولتی در این مناطق خبر داده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، پلیس برزیل تاکنون دست کم ۳۰۰ نفر را در ارتباط با حمله دیروز بازداشت کرده است.

حمله روز یک‌شنبه در پایتخت برزیل واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است. از جمله سازمان ملل متحد این اقدام را «به‌شدت» محکوم کرد. هم‌چنین رئیس شورای اروپا و روسای جمهوری ایالات متحده آمریکا، فرانسه، شیلی و مقامات کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و آلمان به آن واکنش نشان داده‌اند.

لوئیس ایناتسیو لولا دا سیلوا، سیاستمدار چپ‌گرای کهنه‌کار در انتخابات ماه اکتبر (آبان) در برزیل با اختلاف اندکی با ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل پیروز شد. او که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نیز رئیس‌جمهور برزیل بود، در سال ۲۰۱۸ به اتهام رشوه‌خواری برای ۱۹ ماه زندانی شد تا این‌که دیوان عالی برزیل با لغو این حکم، راه را برای حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری باز کرد.

آقای بولسونارو پیشتر مدعی شده بود که او قربانی توطئه دادگاه‌ها و مقامات برگزارکننده انتخابات شده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG