لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۱

برایان هوک: مردم ایران از هزینه‌کردن پول‌شان در جنگ‌های نیابتی خسته شده‌اند


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید در اعتراض‌های اخیر تنها علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار داده شد نه آمریکا.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید در اعتراض‌های اخیر تنها علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار داده شد نه آمریکا.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه ۱۹ آذر با اشاره به اعتراضات آبان‌ماه گفت مردم ایران از هزینه‌کردن پول‌شان در جنگ‌های نیابتی خسته شده‌اند.

برایان هوک روز سه شنبه، ۱۹ آذر، در نشست بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها»گفت که کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی همان خواسته‌های مردم ایران را دنبال می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد تا اولویت را به مردم خود بدهد نه ایدئولوژی.

وی تاکید کرد که پس از شکست داعش، جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

به گفته آقای هوک، به همین دلیل فشار حداکثری آمریکا ادامه خواهد یافت تا این حکومت تبدیل به یک حکومت عادی شود و یا اینکه شاهد فروپاشی خود باشد.

اشاره نماینده ویژه آمریکا به درگیر شدن ایران در جنگ سوریه و یمن است. جمهوری اسلامی همچننی متهم است که در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کرده و صلح و ثبات در خاورمیانه را بر هم می‌زند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که همچنان پیشنهادات دیپلماتیک آمریکا روی میز است و پیشنهادهایی نیز از سوی فرانسه، ژاپن، عمان و پاکستان مطرح شده است اما جمهوری اسلامی همه گزینه‌های دیپلماتیک را زمین گذاشته است.

وی گفت که آمریکا از ایران می‌خواهد دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد نه اقدامات خصمانه اما رهبر ایران به انتخاب‌های نادرست خود ادامه می‌دهد.

ایالات متحده که اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، خواستار مذاکرات با تهران برای دستیابی به توافقی تازه در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و نقش ایران در منطقه است.

رهبران جمهوری اسلامی بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آریکا و بویژه دولت دونالد ترامپ را رد کرده‌اند.

برایان هوک در بخش دیگری از اظهاراتش اعتراضات آبان‌ماه را «مرگبار‌ترین اعتراضات» در ایران چهل سال گذشته دانست.

وی بار دیگر اعلام کرد که ممکن است تعداد افراد کشته شده در این اعتراضات بیش از هزار نفر باشد و در بین آنان نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله هم وجود دارند.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین گفت از خانواده قربانیان «پول تیر» گرفته شده است.

آقای هوک همچنین با اشاره به کشتن معترضان در نیزارهای ماهشهر گفت که بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند و «اجساد کشته‌شدگان سپس در کامیون‌ها ریخته و منتقل شده‌اند».

وی همچنین با اشاره به بازداشت هفت هزار نفر در اعتراض‌های آبان‌ماه ایران افزود وزارت خارجه به این نتیجه رسیده که نقض حقوق بشر در زندان‌های فشافویه و قرچک محکوم شود و این موضوع را به کنگره نیز اعلام کرده است.

آقای هوک به شلوغی بندها، نبود بهداشت، وجود موش و تجاوز به زندانیان در زندان فشافویه اشاره کرد.

وی همچنین گفت که زندان قرچک به عنوان بزرگترین زندان زنان، اقلیت‌های مذهبی را در درون خود جای داده است.

آقای هوک افزود آمریکا خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران است.

نماینده آمریکا در امور ایران تاکید کرد: «زمان آن رسیده که همه کشورها در کنار مردم ایران ایستاده و حکومت جمهوری اسلامی را منزوی و مقامات رژیم را تحریم کنند».

وی همچنین گفت دو حزب آمریکا اجماع دارند که رفتار حکومت جمهوری اسلامی بی‌رحمانه و غیر قابل قبول است.

آقای هوک پیش از این نیز گفته بود که نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، بیش از هزار نفر از معترضان را کشته‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، هم روز ۱۶ آذر اعتراض‌ها در ایران نشان‌دهنده تحت فشار قرار گرفتن فزاینده جمهوری اسلامی دانسته بود.

«مبادله موفقیت‌آمیز» دو زندانی بین ایران و آمریکا

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین مبادله دو زندانی را موفقیت‌آمیز برای دو طرف و نشانه‌ای از آن دانست که راهی برای مذاکره وجود دارد.

آقای هوک ابراز امیدواری کرد که مذاکرات برای مبادله زندانیان ادامه پیدا کند و از جمله باب لوینسون که طولانی مدت‌ترین زندان در ایران داشته آزاد شود.

وزیر خارجه و سخنگوی دولت ایران برای تبادل همه زندانیان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کردند.

ژیائو وانگ، زندانی آمریکایی در ایران، روز ۱۶ آذر با مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، که در آمریکا بازداشت بود، مبادله شد.

وزیر خارجه و سخنگوی دولت ایران برای تبادل همه زندانیان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند. پیش از آن رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود که آمریکا مایل به ادامه گفت‌وگوها برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران است.

آقای هوک همچنین با اشاره به سخنان سابق وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا خواستار توافق جامع با جمهوری اسلامی است که شامل همه موضوعات از جمله آزمایش موشکی، اقدامات نیابتی در منطقه و گروگان‌گیری اتباع آمریکا باشد.

وی با اشاره به سخنان مقامات ایران مبنی بر اینکه تحریم‌ها باعث اتحاد مردم ایران علیه آمریکا خواهد شد، افزود که در اعتراض‌های اخیر تنها علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار داده شد نه آمریکا.

آقای هوک همچنین گفت دولت دونالد ترامپ با تحریم‌ها باعث شد که درآمد جمهوری اسلامی کم، و دست و پایش بسته شود.

XS
SM
MD
LG