لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

واکنش تند آمریکا و بریتانیا به دیدگاه ایران درباره «مقصر بودن» سلمان رشدی برای حمله به خود


سلمان رشدی روز ۲۱ مرداد در شهری در غرب ایالت نیویورک با «ضربات متعدد» چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت
سلمان رشدی روز ۲۱ مرداد در شهری در غرب ایالت نیویورک با «ضربات متعدد» چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات همتای ایرانی خود مبنی بر این‌که سلمان رشدی و هوادارانش مسئول حمله به او هستند را «نفرت‌انگیز»، «مشمئزکننده» و «شنیع» خواند.

ند پرایس عصر دوشنبه ۲۴ مرداد در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «این نفرت‌انگیز و مشمئزکننده است. ما آن را محکوم می‌کنیم».

او افزود: «این چیزی است که کاملا باید آن را شنیع خواند».

ساعاتی پیشتر از این، سخنگوی دولت بریتانیا نیز اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران را «مضحک» خوانده بود.

این سخنگو که نامش فاش نشده است تصریح کرد: «بوضوح این حرف مضحک است که در هر حال سلمان رشدی مسئول حمله نفرت‌انگیز به خود است».

او اظهار داشت: «این فقط حمله به او نبود، حمله به حق آزادی بیان و عقیده بود. و دولت بریتانیا نه تنها در کنار او و خانواده‌اش می‌ایستد بلکه از حق آزادی بیان در سراسر جهان نیز حمایت می‌کند».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه هرگونه ارتباط بین ضارب سلمان رشدی و سپاه پاسداران را تکذیب کرده و بدون محکوم کردن حمله به او، گفته بود: «ما در ماجرای حمله‌ به سلمان رشدی، هیچ کس غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم».

آقای رشدی روز ۲۱ مرداد پیش از آغاز سخنرانی خود در شهری در غرب ایالت نیویورک با «ضربات متعدد» چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت.

کمتر از ۴۸ ساعت پس از این حمله و انتقال این نویسنده به بیمارستان، گزارش‌ها حاکی است که او دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج ندارد و قادر به صحبت کردن است.

پلیس ایالت نیویورک عامل حمله به سلمان رشدی را هادی مطر، ۲۴ ساله، اهل فیرویو در ایالت نیوجرزی، معرفی کرده که به گفته یک مقام محلی در جنوب لبنان، از والدین لبنانی‌الاصل مهاجر متولد شده است.

«بیمارگونه» و «شرم‌آور»

دیوید لمی، وزیر خارجه در سایه بریتانیا، نیز در واکنش به موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات او را «بیمارگونه» و «بی‌شرمانه» خواند.

او گفت: «حقیقتا این موضوع که دولت ایران با بی‌شرمی سلمان رشدی و هوادارانش را مسئول حمله وحشیانه به او می‌داند، بیمارگونه است».

آقای لمی افزود: «سلمان رشدی یک نویسنده الهام‌بخش و مدافع شجاع ارزش‌های ماست. هرگونه حمله به او توهین به آزادی بیان و آزادیخواهی است».

این وزیر در سایه از دولت بریتانیا خواست تا بر حکومت ایران فشار دیپلماتیک وارد آورد تا «به‌دلیل این اظهارات شرم‌آور عذرخواهی کند».

حمله به سلمان رشدی علاوه بر واکنش‌های گسترده جهانی، با محکومیت گروهی از سازمان‌ها و نهادهای مدنی ایرانی خارج از کشور روبرو شد.

این در حالی است که شخصیت‌ها و نهادهای وابسته به اصولگرایان یکپارچه از این حمله حمایت کرده و آن را در راستای اجرای فتوای سال ۱۳۶۸ آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، دانستند که قتل سلمان رشدی را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیات شیطانی» واجب دانسته بود.

روزنامه کیهان، که زیر نظر نماینده منصوب رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، روز شنبه با صراحت از حمله به سلمان رشدی «تمجید» کرد و آن را «زنگ خطری» برای عاملان کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، خواند و دونالد ترامپ و وزیران خارجه و دفاع دولت او را به «انتقام نزدیک» تهدید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG