لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

آغاز تحقیقات جنایی در پی درگذشت زن بریتانیایی مسموم‌شده با «نوویچک»


تحقیقات در مورد واقعه وارد فاز جنایی شده‌است
تحقیقات در مورد واقعه وارد فاز جنایی شده‌است

یک زن بریتانیایی که اخیرا پس از مسموم شدن با عامل اعصاب «نوویچک» در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. پلیس بریتانیا اعلام کرد در مورد این پرونده دست به تحقیقات جنایی می‌زند.

پلیس کلان‌شهر لندن ۱۷ تیر ماه اعلام کرد که خانم داون استرجس، ۴۴ ساله و مادر سه کودک، در بیمارستان درگذشت.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنش به درگذشت خانم استرجس گفته این واقعه «او را تکان داده و شوکه کرده‌است».

نخست‌وزیر بریتانیا در توئیتر خود نوشته است «پلیس و مقام‌های امنیتی در حال انجام تحقیقات فوری برای حقیقت‌یابی این رخداد، که اکنون یک پرونده قتل به‌شمار می‌رود، هستند».

نیل باسو، رئیس نیروهای ضد تروریستی بریتانیا، نیز درگذشته داون استرجس را «تکان‌دهنده و تاسف‌بار» توصیف کرده‌است: «این خبر اسفناک به اراده ما برای آن‌که عامل یا عوامل این واقعه را شناسایی کرده و پای میز محاکمه بیاوریم، می‌افزاید. واقعه‌ای که در توصیف آن تنها می‌توانم بگویم: عاری از هرگونه احساس مسئولیت، وحشیانه و ظالمانه».

بریتانیا روز ۱۳ تیر ماه اعلام کرده بود دو شهروند آن کشور پس از مسمومیت با عامل اعصاب «نوویچُـک» در شرایط وخیم به‌سر می‌برند و در بیمارستان بستری شده‌اند. نوویچک همان عاملی‌ست که به مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش، انجامید و بر تیرگی روابط اروپا و روسیه افزود. غرب، مسکو را در جریان مسمومیت جاسوس سابق و دخترش مقصر می‌داند. روسیه این اتهام‌‌ها را رد کرده‌است.

دو شهروند بریتانیایی چند روز پیش از آن‌که در بیمارستان بستری شوند، بی‌هوش، در یک منطقه مسکونی در ۱۱ کیلومتری محلی که جاسوس سابق روس و دخترش مسموم شده بودند، پیدا شدند.

اندکی پس از اعلام رسمی خبر مسمومیت این دو شهروند، نخست وزیر بریتانیا موضوع را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد و وزیر امنیت این کشور نیز از روسیه خواست تا درباره ماده عامل اعصاب، «نوویچُک»، توضیح دهد.

عامل اعصاب «نوویچُـک» در اتحاد شوروی سابق ساخته شده بود و بریتانیا می‌گوید روسیه در دهه گذشته نیز به ساخت آن ادامه داده است.

وزیر امنیت بریتانیا، روز پنج‌شنبه گذشته با اشاره به رویداد مربوط به اسکریپال و دخترش، گفت دولت روسیه برای «جبران این کار غلط» می‌تواند بگوید دقیقا چه اتفاقی افتاده و «آنها چه کرده‌اند». از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت دولت بریتانیا باید دست از «توطئه‌بازی با عامل‌های اعصاب» بردارد و «در مسیر تحقیقات مشترک مانع ایجاد نکند».

با استفاده از گزارش اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG