لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

ایران‌وایر: پخش فیلم «با صحنه جنسی» در چند مدرسه دخترانه با هدف ترساندن از اعتراض


واکنش‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی دانش‌آموزان دختر در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، حاکمیت را غافلگیر کرد
واکنش‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی دانش‌آموزان دختر در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، حاکمیت را غافلگیر کرد

وب‌سایت «ایران‌وایر» در گزارش‌هایی از پخش فیلم نامتناسب با سن دانش‌آموزان توسط مأموران امنیتی در چند مدرسه دخترانه در ایران با هدف دور کردن آن‌ها از اعتراضات «زن زندگی آزادی» خبر داد.

در دو گزارش ایران‌وایر که رادیوفردا به طور مستقل قادر به تأیید آن‌ها نیست، به نمایش فیلم «پورن» و حتی «سکس انسان با حیوان» برای دانش‌آموزان دختر اشاره شده است.

این گزارش‌ها که هنوز هیچ مقام رسمی به آن‌ها واکنش نشان نداده، هم‌زمان با مسمومیت‌‌های زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در چند شهر ایران و حمله با گاز سمی به این مدارس منتشر شده که در کشور جنجال زیادی به پا کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی که در ابتدا این گزارش‌ها را انکار می‌کردند، پس از گسترش دامنۀ آن به چندین شهر دست‌کم دست از انکار برداشتند و تعدادی از مقام‌های رسمی پیشین و فعلی از «عمدی‌بودن» این حملات خبر دادند.

اذعان مقامات به چنین رخدادی در مدارس گرچه هنوز هیچ دستاوردی در زمینه معرفی آمران و عاملان حملات نداشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی را بر آن داشته که بگویند اهمال حکومت در معرفی و بازداشت عوامل دخیل در این اقدامات، گمانه‌ها درباره «انتقام» حکومتی از اعتراضات «زن زندگی آزادی» را تقویت می‌کند.

آن‌‌طور که وب‌سایت ایران‌وایر نوشته، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در چند مدرسه دخترانه در «تهران، ماهشهر، اصفهان و اسلام‌شهر» برای دانش‌آموزان فیلم «پورن و رابطه جنسی میان انسان و حیوان» پخش کرده‌اند.

در گزارش‌های این وب‌سایت اشاره شده که این اقدام با «مجوز وزارت آموزش و پرورش» بوده است.


ایران‌وایر می‌نویسد: «توضیح آن‌ها به دانش‌آموزان این بوده است: خواستۀ معترضین به این نقطه می‌انجامد.»

این گزارش می‌افزاید به‌دلیل «شوک عصبی» ناشی از تماشای این صحنه‌ها که با سن دانش‌آموزان متناسب نیست، «برخی از دانش‌آموزان دبیرستان شاهد ریحانةالنبی ماهشهر به بیمارستان منتقل شده‌اند».

زمان پخش این فیلم‌ها در ماهشهر اواخر «آبان ۱۴۰۱ و در میانه اعتراضات سراسری» ذکر شده و ایران‌وایر نوشته چون در آن زمان گزارش‌های مشابهی در این زمینه نداشته، از انتشار این خبر خودداری کرده است.

در آبان‌ماه چند منبع مطلع از برخی مدارس در تهران نیز به رادیوفردا گفته بودند: «نیروهایی از سپاه و حوزه علمیه با هماهنگی آموزش و پرورش به‌ طور روزانه و تحت عناوینی چون مشاور و مربی در مدارس حاضر می‌شوند و به آن‌ها در مواجهه و تماس با دانش‌آموزان اختیار عمل داده شده است.»

ایران‌وایر پس از آن تصمیم به انتشار این گزارش‌ها گرفته که اخبار مشابهی دریافت کرده مبنی بر این‌که در «هفته‌های گذشته در برخی مدارس دخترانه مناطق ۴ و ۵ تهران نیز اقدام مشابهی از سوی افراد سپاه و بسیج صورت گرفته» است.

به‌نوشتۀ ایران‌وایر، دو روز پس از آن که دانش‌آموزان مدرسه شاهد ریحانةالنبی ماهشهر [در بحبوحه اعتراضات سراسری] در حیاط شعار دادند، مدرسه «شاهد حضور یک گروه متشکل از روحانی،‌ افراد لباس‌شخصی و یک زن چادری بود. مرد لباس‌شخصی و زن چادری تعدادی از دانش‌‌آموزان سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را در کلاسی جمع کرده و با تهدید و هشدار در مورد شرکت در اعتراضات، برای دختران دانش‌آموز فیلم پورن، تجاوز و سکس انسان با حیوان پخش کرده و به آن‌ها گفته بودند عاقبت شرکت در اعتراضات و خواسته معترضین به این نقطه می‌انجامد».

یکی از دانش‌آموزان این مدرسه به ایران‌وایر گفته است که با وجود تهدیدها و صحبت آن‌ها با دانش‌آ‌موزان دربارۀ خودداری از شرکت در اعتراضات، «ما قانع نشدیم و گفتند پروژکتور را روشن کنید. بعد انواع و اقسام [فیلم] تجاوز را نشان دادند و گفتند اگر شما هم در اعتراضات شرکت کنید، همین بلا سرتان خواهد آمد، پس حتما خودتان هم دوست دارید چنین بلایی سرتان بیاید.»

به گفته دانش‌آموزان، «مأمور مرد، در زمان نمایش فیلم‌های روابط جنسی، با دختران در کلاس تنها بوده است، زن همراه او به‌ همراه مدیر و معاون مدرسه با خروج برخی از دانش‌آموزان که حال‌شان بد شده بود به کلاس رفته، در را می‌بندند و مانع خروج سایر دانش‌آموزان از کلاس می‌شوند».

نجات بهرامی، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل آموزشی، نیز از دریافت گزارش‌هایی از خانواده برخی دانش‌آموزان دختر در تهران دریافت کرده که مشابه دختران ماهشهری است.

به گفته او، «والدین دست‌کم سه دبیرستان‌ دخترانه در مناطق ۴ و ۵ تهران گفته‌اند در هفته‌های گذشته ماموران مرد لباس‌شخصی،‌ با ظاهر بسیجی و سپاهی با ریش‌ و هیکل‌ ورزیده و نوع پوشش خاص نیروهای امنیتی که دستگاه پخش فیلم هم به‌همراه داشته‌اند، خود را سپاهی و بسیجی معرفی کرده‌ و دختران دانش‌آموز را در سالن اجتماعات مدرسه جمع کردند و بدون حضور مدیر، معاون و معلم مدرسه، فیلم‌های بسیار نامناسبی از رابطه جنسی نمایش داده‌اند.»

آقای بهرامی درباره محتوای فیلم‌های نمایش داده شده به دانش‌آموزان در تهران افزوده: «فیلم‌هایی از جنین رها شده در خیابان نمایش داده شده و گفته‌اند دخترانی که در اعتراضات شرکت کردند، کسانی هستند که مورد تجاوز قرار می‌گیرند یا افراد لاابالی هستند که رابطه نامشروع با پسران برقرار کرده، حامله شده و جنین خود را سقط کرده در خیابان رها می‌کنند. به دانش‌آموزان توصیه کرده‌اند وارد این بازی‌ها نشوید.»

آن‌ طور که ایران‌وایر نوشته، شکایت خانواده‌ها در ماهشهر به آموزش‌ و‌ پرورش نیز راه به جایی نبرده و «آموزش‌ و پرورش در نهایت خانواده‌ها و دانش‌آموزان را با این حربه که به نیروهای امنیتی تحویل‌شان خواهد داد، تهدید کرده است.»

این وب‌سایت در عین حال روز چهارشنبه، دهم اسفند، از پخش فیلم‌های مشابهی در مدارس دخترانه شهرهای دیگری چون اصفهان و اسلام‌شهر خبر داده است.

بر اساس این گزارش، این فیلم‌ها به همان شیوه ماهشهر، در دبیرستان دخترانه «باقرالعلوم» اسلام‌شهر و مدرسه هیئت امنایی «ابوذر غفاری» در منطقه پنج تهران پخش شده و «مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه ابوذر غفاری» به این وب‌سایت گفته «بعد از نمایش فیلم پورن، حال روحی دانش‌آموزان این مدرسه بسیار وخیم است و برخی کودکان مشکل گوارشی پیدا کرده‌اند».

مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه ابوذر غفاری گفته است: «پاسخ مدیر به والدین شاکی این بوده که می‌خواستیم دختران نتیجه انقلاب جنسی را ببینند.»

در همین زمینه پیشتر حمید رسایی، نماینده تندرو و پیشین مجلس، درباره هدف معترضان اعتراضات اخیر گفته بود: «می‌خواهند هر شب با یکی بخوابند و مثل حیوان بچَرند.»

ایران‌وایر همچنین تصویر شکایت‌نامه خانواده‌های دانش‌آموزان مدرسه ابوذر غفاری در شهر زیبا را منتشر کرده که خطاب به قاسم احمدی لاشکی، معاون وزارت آموزش و پرورش، نوشته شده و از پخش مستند «ایکسونامی» برای فرزندان خود انتقاد کرده‌اند.

«ایکسونامی، خاطرات یک پورن‌استار» ماجرای زندگی یک ستاره فیلم‌های پورن‌ در آمریکا است که توسط محسن آقایی، از مستندسازان حکومتی، ساخته شده و حاوی صحنه‌های نامناسب برای دانش‌آموزان است.

در بخشی از این شکایت‌نامه که «مادر یکی از دانش‌آموزان» برای ایران‌وایر ارسال کرده، آمده است: «این فیلم شامل صحنه‌های نامتناسب و غیرقابل تحمل برای افراد زیر ۱۸ سال و حتی بزرگسالان با روحیه حساس بوده است.»

در بخش دیگری از این شکایت‌نامه آمده: «چگونه می‌توان بدون هماهنگی والدین و بررسی محتوای علمی یک ویدیو، اقدام به پخش آن در بین دانش‌آموزان دختر ۱۴ ساله، آن‌ هم توسط دبیر مرد کرد؟»

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که برای نخستین‌ بار در طول اعتراضات دهه‌های اخیر در ایران، دانش‌آموزان و به‌ویژه دختران دانش‌آموز در اعتراضات «زن زندگی آزادی» مشارکت کردند، مشارکتی که حاکمیت را غافلگیر کرد.

اعتراضات دانش‌آموزی در ایران سراسر کشور را فراگرفت و ویدئوها و تصاویر بسیاری از پاره‌‌کردن عکس روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای، پاره کردن و آتش زدن روسری و شعار علیه کلیت جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن توسط آنها منتشر شد.

همین موضوع موجب شده تا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز را «انتقام» از مشارکت گسترده آن‌ها در اعتراضات بدانند.

XS
SM
MD
LG