لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

گسترش دامنه مسمومیت‌ دانش‌آموزان؛ توضیحات وزارت اطلاعات «به هیچ وجه قانع‌کننده نبود»


مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانهٔ عصمت در خیابان بهار تهران روز ۱۰ اسفند گزارش شد
مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانهٔ عصمت در خیابان بهار تهران روز ۱۰ اسفند گزارش شد

شمار مدارس و شهرهای درگیر مسمومیت عمدی دانش‌آموزان به‌طور روزانه در حال گسترش است تا جایی که بر اساس برخی گزارش‌ها آمار آن فقط در تهران و قم از یک هزار دانش‌آموز نیز گذشته، اما نمایندگان مجلس می‌گویند توضیحات وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در این باره «به هیچ وجه قانع‌کننده نبوده است».

همزمان گزارش می‌رسد که بروز مسمومیت در روزهای اخیر ازجمله امروز چهارشنبه، دهم اسفند، در برخی موارد به شکل‌گیری تجمع اعتراضی و سر دادن شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» نیز انجامیده است.

روز سه‌شنبه، ۹ اسفند، پس از جلسه فوق‌العاده‌ای که در دو کمیسیون مجلس تشکیل شد، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: «گزارش وزارت بهداشت قابل قبول، اما توضیحات وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش به هیچ وجه قانع‌کننده نبود.»

در این باره، زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت، نیز تأکید کرد که گزارش وزارت بهداشت «به‌لحاظ علمی قابل‌تأمل است و هنوز جای کار دقیق علمی دارد اما گزارش سایر دستگاه‌ها هنوز اقناع‌کننده نیست».

در پی ادامه این اتفاقات، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه گفت: «امروز در هیئت دولت تصمیم گرفته شد و مسئله با محوریت وزیر کشور، ظرف امروز تا شنبه - ۱۳ اسفند - اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به‌گفته نمایندگان مجلس تاکنون «حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور درگیر مسمومیت دانش‌آموزان شده‌اند» و در تازه‌ترین موارد طی دیروز و امروز از چندین مدرسه ازجمله در تهران، اردبیل و بروجرد نیز خبر مسموم‌ شدن دانش‌آموزان رسیده است.

ازجمله روز چهارشنبه ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد خانوادهٔ دانش‌آموزانی که روز دهم اسفند در مدرسهٔ یارجانی نارمک تهران دچار مسمومیت شده‌اند، تجمع کرده و شعار می‌دهند «مرگ بر حکومت بچه‌کش».

با این حال مسمومیت‌ها به مدارس دخترانه محدود نمانده و شامگاه سه‌شنبه خبر رسید که تعدادی از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد نیز به همین دلیل راهی بیمارستان شدند.

گزارش شده که این دختران دانشجو در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائمی مشابه دانش‌آموزان چون سرگیجه از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند و «بدون هیچ مشکلی ترخیص شدند»، اما هیچ گزارشی از پیگیری این موضوع منتشر نشد.

علی‌رغم گذشت بیش از سه ماه از شروع مسمومیت‌های سریالی و به‌رغم تأکید برخی مقامات بر «عمدی‌ بودن» یا «احتمال عمدی‌ بودن» آن‌ها و درخواست ورود نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به موضوع، این نهادها همچنان سکوت کرده‌اند و مقامات قضایی و انتظامی نیز صرفاً تکرار می‌کنند که «سرنخ مشخصی ندارند» و پیوسته وعدهٔ «پیگیری» می‌دهند.

سکوت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و اظهارات ضد و نقیض برخی مقامات دیگر در این باره در حالی است که در روزهای گذشته اغلب اظهارات مربوط به «عمدی‌ بودن» و همچنین پشت‌ پردهٔ مسمومیت‌ها در فاصلهٔ زمانی کم از سوی گویندگان تکذیب شده است.

این وضعیت سبب شده است کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده از عمدی‌ بودن سکوت و عدم پیگیری و اقدام از سوی حکومت بگویند و آن را به دو گمانه پیوند بزنند؛ «نگاه طالبانی حاکم بر جمهوری اسلامی در مورد تحصیل دختران دانش‌آموز» و «انتقام‌ گرفتن حکومت از دختران به‌دلیل نقش گستردهٔ آن‌ها در اعتراضات "زن زندگی آزادی"».

در این باره، حامد اسماعیلیون، از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت، با اشاره به مسموم‌ شدن صدها دانش‌آموز نوشت: «جمهوری اسلامی از زنان انتقام می‌گیرد. خشونت و ایجاد ترس ابزارهای این حکومت هستند.»

این موضوعی است که مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، نیز به آن اشاره کرد و ایجاد مسمومیت‌ها را انتقام حکومت از خیزش اخیر دختران و زنان توصیف کرد.

در جریان اعتراضات سراسری که با عنوان اعتراضات «زن زندگی آزادی» شناخته می‌شود، بی‌شمار دختران دانش‌آموز و دانشجو در سراسر کشور علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

از سوی دیگر، محمدتقی فاضل میبدی، که استاد حوزه علمیه است، یکشنبه هفتم اسفند در یک مصاحبه گفت: «گفته می‌شود گروهی موسوم به هِزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند.»

به‌گفتهٔ فاضل میبدی، «این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتاً باید تا سوم دبستان درس بخوانند».

اظهارات او پس از آن منتشر شد که یونس پناهی، یکی از معاونان وزیر بهداشت، هم گفت این مسمومیت‌ها عمدی بوده و «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند».

هر دو نفر ساعاتی پس از انتشار اظهارات‌شان به‌گونه‌ای سخنان‌شان را تکذیب کردند، هرچند اصل آن‌چه را گفته بودند، رد نکردند.

چندی پیش، یک منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم که خواست نامش فاش نشود، به رادیوفردا گفته بود که سازمان اطلاعات سپاه « از قبل» در جریان دست‌کم برخی از این مسمومیت‌ها قرار دارد.

XS
SM
MD
LG