لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

مقام سابق طالبان: با ادامه حملات هوایی صلح در افغانستان ممکن نیست


 هیات مذاکره کنندگان طالبان در مسکو (ششم فوریه ۲۰۱۹)
هیات مذاکره کنندگان طالبان در مسکو (ششم فوریه ۲۰۱۹)

سید محمد اکبر آغا، از مقامات سابق گروه طالبان روز چهارشنبه هشتم اسفند گفت در صورت ادامه حملات هوایی دولت افغانستان که تلفات غیرنظامی پرشماری دارد صلح ناممکن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز سید محمد اکبر آغا که در حال حاضر رهبر گروه «راه نجات» است، دولت اشرف غنی رییس جمهور افغانستان را متهم کرد که با ادامه حملات هوایی مذاکرات فعلی بین آمریکا و طالبان در قطر را تخریب می کند.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفت:«حکومت صلح نمی خواهد. آنها هنوز به بمباران مناطق مسکونی تحت لوای حمله به پناهگاههای طالبان ادامه می دهند. این حملات هوایی هر روز ادامه دارند.»

سید محمد اکبر آغا اضافه کرد: «ما به صلح نگاه مثبتی داریم و جدی هستیم به خصوص که اکنون ملا عبدالغنی برادر شخصا در مذاکرات قطر شرکت دارد. پیش بینی ما در مورد نقش این مذاکرات برای صلح افغانستان مثبت است.»

مذاکرات طالبان و آمریکا در سطوح عالی برای سومین روز پیاپی در دوحه قطر ادامه دارد و موضوع آن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تضمین از سوی طالبان برای جلوگیری از استقرار گروههای تندرو خارجی و یا استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی به کشورهای دیگر است.

از زمانیکه دولت آمریکا تصمیم گرفت مستقیما و بدون حضور دولت افغانستان با گروه طالبان مذاکره کند این گفتگوها پیشرفت شایانی کرده است.

دولت دونالد ترامپ در پی پایان دادن به جنگ ۱۷ جنگ آمریکا است که دهها هزار تلفات داشته است.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد از ده سال پیش که این نهاد آمار تلفات را جمع آوری کرده تاکنون حداقل ۳۲ هزار غیرنظامی کشته و ۶۰ هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

ملاعبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران و مسئول سیاسی طالبان برای اولین بار در این مذاکرات شرکت کرده است. او عالی رتبه ترین مقام گروه طالبان است که در این مذاکرات با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا دیدار می کند.

گروه طالبان تاکنون حاضر نشده با دولت مرکزی افغانستان که آنرا «دست نشانده خارجی» می داند، مذاکره کند.

با استفاده از رویترز و الجزیره، ش.ر
XS
SM
MD
LG