لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

خروج نظامیان خارجی «محور مذاکرات طالبان و آمریکا در قطر»


عکس منتشر شده توسط مقام‌های قطری از مذاکرات آمریکا و طالبان در این کشور.
عکس منتشر شده توسط مقام‌های قطری از مذاکرات آمریکا و طالبان در این کشور.

منابع مطلع از مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به ۱۷ سال جنگ در افغانستان صورت می گیرد روز سه شنبه هفتم اسفند گفتند موضوع اصلی گفت‌‌وگوها خروج نظامیان خارجی و مبارزه با تروریسم در این کشور است.

به گزارش رویترز این دور از مذاکرات که روز دوشنبه با گفتگوهای دو طرف هنگام صرف نهار آغاز شد مهمترین مقطع از مذاکرات آمریکا و طالبان تلقی می شود. ریاست هیئت طالبان در این گفتگوها بر عهده ملا عبدالغنی برادر، مسئول سیاسی و از بنیانگذاران گروه طالبان است که سال گذشته پس از هشت سال زندان در پاکستان آزاد شد.

منابع نزدیک به این مذاکرات گفتند موضوع اصلی تعیین برنامه و زمانبندی خروج احتمالی نظامیان خارجی و کسب تضمین های لازم از گروه طالبان است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گروههای تروریستی در این کشور مستقر نشوند.

یک مقام آمریکایی گفت:«طالبان می داند که نظامیان خارجی متعهد شده اند که از این کشور خارج خواهند شد ولی مسئولیت ما این است که تضمین کنیم در آینده گروههای تروریستی از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده نخواهند کرد.»

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نظامی آمریکایی بعنوان بخشی از نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای دولتی در افغانستان مستقر هستند.

یک مقام آمریکایی دیگر گفت:«اکنون همه افراد مورد نظر (مناسب) از هر دو طرف در این مذاکرات شرکت دارند.»

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ماه جاری به کنگره گفت همزمان با پیشرفت مذاکرات با طالبان در نظر دارد تعداد نظامیان آن کشور در افغانستان را کاهش دهد. او افزود:«ملت های بزرگ در جنگ های بی پایان نمی جنگند.»

به گفته منابع مطلع هیئت آمریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه تلاش می کند گروه طالبان را به مذاکره با دولت مرکزی افغانستان قانع کند و قبل از آغاز عملیات تهاجمی در فصل بهار برقراری آتش بس را بپذیرد. اما طالبان که دولت افغانستان را «دست نشانده خارجی ها» می داند تاکنون مذاکره باکابل را قبول نکرده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید حامیان دولت افغانستان نگرانند که آمریکا ممکن است در این مذاکرات خروج ناگهانی نظامیان خود را بپذیرد و در نتیجه آن بخشی از جمعیت کشور که با طالبان مخالفند و همینطور اصلاحات اجتماعی از جمله آموزش و اشتغال زنان که گروه طالبان آنرا ممنوع کرده بود به خطر بیافتند.

یک منبع مطلع دیگر گفت اولین ملاقات زلمی خلیلزاد با ملاعبدالغنی برادر در روز جمعه «رسمی ولی محترمانه» بوده و دو طرف «در مورد ادامه مذاکرات طی پنج روز بعدی با هدف رسیدن به اهداف مشخص» توافق کردند.

شرکت مستقیم ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران و مسئول سیاسی گروه طالبان در این دور از مذاکرات امیداوری به احتمال موفقیت آنرا افزایش داده است. حضور او در این مذاکرات اقدامی از سوی طالبان برای خروج از انزوای سیاسی و دیپلماتیک تلقی شده است.

یک مقام آمریکایی گفت:«ملا عبدالغنی برادر اولین سخنران جلسه روز دوشنبه بود و با مقامات آمریکایی و قطری دیدار کرد. او از هیئت خود خواست به مذاکره ادامه دهند. او در قطر خواهد ماند ولی ممکن است در تمام جلسات گفتگو شرکت نکند.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG