لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

شمار کشته‌شدگان آتش‌سوزی کالیفرنیا به دست‌کم ۳۱ تن رسید


گستره آتش‌سوزی در ایالت کالفرنیا به حدود هشتاد هزار هکتار رسیده است
گستره آتش‌سوزی در ایالت کالفرنیا به حدود هشتاد هزار هکتار رسیده است

آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال ایالت کالیفرنیا آمریکا که از روز یکشنبه آغاز شده تاکنون دست‌کم ۳۱ کشته برجای گذاشته و هزاران خانه را نیز نابود کرده است.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گستره آتش‌سوزی در ایالت کالفرنیا به حدود هشتاد هزار هکتار رسیده در حالی که بیش از هشت هزار آتش‌نشان نیز برای مهار آن تلاش می‌کنند.

این گزارش می‌‌گوید بیشتر تلاش گروه‌های آتش‌نشانی معطوف به شهرهای مناطق سونوما و سانتا روزا در هفتاد کیلومتری شمال سان فرانسیسکو است. این مناطق که پوشیده از تاکستان‌های وسیع هستند، قطب شراب‌سازی آمریکا به شمار می‌روند.

در عین حال با تداوم آتش‌سوزی‌ها آمار چشم‌گیری از شمار مفقودین منتشر شده است. روزنامه واشنگتن‌پست، آمار مفقودین در این منطقه را بیش از ۴۵۰ نفر عنوان کرده است.

با توجه به اینکه برخی مناطق هنوز یا در زیر آتش هستند یا آنقدر داغ شده‌اند که نمی‌شود به آنها نزدیک شد، انتظار می‌رود آمار کشته‌شدگان که در حال حاضر ۲۴ نفر است در روزهای آینده بیشتر شود.

طبق گفته مقامات آمریکایی، بیش از بیست هزار نفر از ساکنان این منطقه با دستور تخلیه اجباری خانه‌های مواجه شده‌اند و امکان سرایت آتش به شهرهای مجاور همچنان بالاست.

آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا که از یکشنبه شب شروع شد، تا روز پنج‌شنبه باعث نابودی کامل بیش از ۳۵۰۰ خانه شده است. وزش بادهای گرم، مهار آتش در این منطقه را بسیار مشکل کرده است. با آنکه برخی متخضصان، خرابی سازه‌های برق را دلیل جرقه‌های اولیه می‌دانند که به علت وزش بادهای گرم به سرعت تبدیل به آتش‌سوزی‌های فراگیر در منطقه شد، اما هنوز از سوی مقامات مسئول دلیل اصلی آتش سوزی‌ها اعلام نشده است.

ایالت کالیفرنیا که پنج سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد، در زمستان گذشته شاهد طوفان‌ها و باران‌های سهمگینی بود که درختان خشک شده را از ریشه بیرون کشید. همه اینها مزید بر علت شد که دامنه آتش‌سوزی‌ها به سرعت افزایش پیدا کند.

آتش سوزی مهیبی که در سال ۱۹۹۱ در تپه‌های اطراف شهر اوکلند رخ داده بود منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شده بود که تا کنون در تاریخ کالیفرنیا بی‌سابقه بوده است. اما اینطور به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی اخیر مرگبارتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG