لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

تظاهرات چند صد هزار نفری در کانادا در اعتراض به گرمایش زمین


گرتا تونبرگ (چپ) در تظاهرات مونترال
گرتا تونبرگ (چپ) در تظاهرات مونترال

موج اعتراض به گرمایش زمین روز جمعه، پنجم مهرماه، به شهر مونترال در کانادا رسید.

گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، که در یک سال گذشته شهرتی جهانی پیدا کرده است روز جمعه پیشاپیش چند صد هزار نفر در مونترال به خیابان رفت.

تظاهرات در چند شهر کانادا که برخی آن را میلیونی تخمین می‌زنند یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که صدها هزار نفر از دانش‌آموزان و جوانان از استرالیا و تایلند گرفته تا آفريقا، اروپا و آمریکا روز جمعه، ۲۹ شهریور، کلاس‌های خود را ترک کرده و به تظاهراتی پیوستند که با عنوان اعتراض جهانی به گرمایش زمین برگزار شد.


هدف این اعتراض‌های گسترده اعمال فشار به رهبران کشورهای جهان برای انجام اقدامات موثرتر در کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر موضوعات زیست‌محیطی است.

این راهپیمایی‌های گسترده در آستانه شروع «هفته اقدامات» سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست از جمله برگزاری نشست فعالان جوان محیط زیست در مقر این سازمان بر پا شد.

طبق آمارها، جمعه گذشته بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان در این تظاهرات شرکت کردند.

گروه «صلح سبز» در کانادا روز شنبه در توییتی خبر داد که در چند شهر دیگر علاوه بر مونترال نیز از جمله تورنتو و ونکوور و اتاوا، پایتخت، ده‌ها هزار نفر در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده‌اند.

گرتا تونبرگ روز جمعه همچنین با جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور، دیدار کرد و از او و دیگر رهبران جهان خواست تا بیشتر در راه حفظ محیط زیست تلاش کنند.

گرتا تونبرگ در کنار شهردار مونترال
گرتا تونبرگ در کنار شهردار مونترال


گرتا تونبرگ روز جمعه همچنین در دیدار با شهردار شهر مونترال کلید طلایی این شهر را دریافت کرد.

او دوشنبه گذشته در اجلاس محیط زیستی سازمان ملل سخنرانی‌ای داشت که نظر همگان را به خود جلب کرد.

او در این سخنرانی کم‌کاری رهبران جهان برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را محکوم کرد و گفت: «به چه جراتی چنین می‌کنید؟ شما آرزوهای کودکی مرا ربوده‌اید!»

منابع: خبرگزاری فرانسه، توییتر،‌ رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG