لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

کانادا ۱۲ فرمانده ارشد سپاه و نیروی انتظامی را در رابطه با سرکوب اعتراضات ایران تحریم کرد


اعتراضات دانش‌آموزان دختر در مدارس علیه حجاب اجباری و در همبستگی با جنبش «زن زندگی آزادی»
اعتراضات دانش‌آموزان دختر در مدارس علیه حجاب اجباری و در همبستگی با جنبش «زن زندگی آزادی»

دولت کانادا روز دوشنبه هشتم اسفند اعلام کرد ۱۲ فرمانده ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را به دلیل مشارکت در «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» در ایران تحریم می‌کند.

بنابر اعلام وزارت خارجه کانادا، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان و مرتضی میرآقایی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج، در میان افراد تحریم‌شده هستند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها براساس مقررات موسوم به «اقدامات اقتصادی ویژه در رابطه با ایران» تنظیم شده‌اند.

این بیانیه یادآوری می‌کند تحریم‌های روز دوشنبه «نُهمین بسته تحریمی» است که دولت کانادا از مهرماه امسال علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا تأکید شده که این ۱۲ مقام نظامی و انتظامی به دلیل «مشارکت فعال در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب مرگبار اعتراضات در مناطق کردنشین غرب ایران» تحریم شده‌اند.

صادق حسینی، فرمانده قرارگاه بیت‌المقدس سپاه پاسداران در استان کردستان و رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، نیز از جمله افرادی هستند که روز دوشنبه به فهرست سیاه کانادا افزوده شدند.

براساس این تصمیم هر گونه معامله با افراد تحریم شده ممنوع است و تمام دارایی‌های آن‌ها در کانادا مسدود خواهد شد. علاوه بر این، به دلیل مشارکت این افراد در نقض حقوق بشر، «مهاجرت و یا درخواست پناهندگی آن‌ها در کانادا نیز ممنوع خواهد شد».

خانم جولی همزمان با وضع تحریم‌های جدید تصریح کرد: «رژیم ایران به سرکوب وحشیانه مردم خود و محروم کردن آن‌ها از آزادی‌ها و حقوق اساسی‌شان ادامه می‌دهد. ما فریاد اعتراضات و مطالبات مردم ایران را می‌شنویم و شجاعت و مقاومت‌شان را تحسین می‌کنیم. کانادا پشتیبانی از مردم ایران و حقوق انسانی آن‌ها را متوقف نخواهد کرد».

وزارت خارجه کانادا افزوده که دولت این کشور همچنین برای مقابله با «رفتار خشونت‌‌بار جمهوری اسلامی با مردم ایران، خنثی کردن فعالیت‌های تبلیغاتی و پروپاگاندای حکومتی و اقدامات تهدید‌آمیز و زیان‌بار حکومت ایران علیه ثبات و صلح بین‌المللی» به همکاری با کشورهای دوست و متحد ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌های مستند منابع حقوق بشری، در پی کشته شدن مهسا امینی و آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور، دست‌کم ۵۰۰ تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال به دست نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و لباس شخصی جمهوری اسلامی به شکل‌های خشونت‌بار مانند شلیک مستقیم گلوله جنگی و یا ضربات متعدد باتوم کشته شدند.

دولت کانادا نخستین‌بار روز ۱۵ مهر امسال تصمیم خود برای اجرای «اقدامات تنبیهی گسترده» علیه حکومت ایران را به دلیل سرکوب حقوق بشر در داخل کشور و تداوم تهدیدها و اقدامات زیان‌بار علیه ثبات و صلح جهانی اعلام کرد.

در نخستین گام از اجرای این تصمیم‌ها ورود بیش از ده هزار نفر از مقامات و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به خاک کانادا ممنوع شد.

در گام‌های بعدی دولت کانادا ۷۶ میلیون دلار به بودجه مربوط به کنترل و اجرای بهتر تحریم‌ها و تحقیق دقیق‌تر در خصوص موارد نقض تحریم‌ها افزود. در راستای اجرای این مقررات، دولت کانادا براساس قانون موسوم به «قربانیان مقام‌های خارجی فاسد» می‌تواند اموال و دارایی‌های افراد تحریم شده را ضبط و مصادره کند.

دولت کانادا تاکنون ۱۳۹ فرد حقیقی و ۱۸۹ نهاد و موسسه ایرانی از جمله نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و شرکت‌های اقتصادی دولتی و یا وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

کانادا در سال ۲۰۱۲ براساس قانون موسوم به «مصونیت حکومت‌های خارجی» و قانون «قربانیان تروریسم» حکومت جمهوری اسلامی را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرد.

براساس این تصمیم افرادی که در هر نقطه‌ای از جهان قربانی اقدامات تروریستی مرتبط با جمهوری اسلامی بوده‌اند می‌توانند برای جبران خسارات و طلب غرامت به مراجع قضایی در کانادا شکایت کنند.

XS
SM
MD
LG