لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

مقام کانادایی: ایران به ما قول دسترسی به جعبه سیاه هواپیما را داده است


محل سقوط هواپیمای اوکراینی.
محل سقوط هواپیمای اوکراینی.

مارك گارنو ، وزیر حمل و نقل کانادا روز چهارشنبه ۲۵ دیماه گفته است كه کارشناسان بررسی سانحه کانادایی از محل سقوط هواپیمای اوکراینی بازدید کردند و قرار است بقایای بدنه هواپیما را نیز مورد بازبینی قرار دهند.

به گزارش رویترز، وی همچنین اعلام کرد که ایران قول داده که کارشناسان کانادایی در رمزگشایی از جعبه سیاه این هواپیما مشارکت داشته باشند.


۵۷ تن از ۱۷۶ جان‌باختگان هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف که روز ۱۸ دی توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد، ایرانی- کانادایی بودند.

مارک گارنو که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: به محققان هنوز اجازه دسترسی به جعبه سیاه هواپیما داده نشده است.

ایران به یک تیم کارشناسی کانادا اجازه داده است تا در تحقیقات در خصوص سقوط هواپیمای بوئینگ مسافری که توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد، مشارکت داشته باشد. دو عضو این هیئت، از متخصصان امنیت پروازی هستند که قرار است به بررسی دلایل سقوط این هواپیما بپردازند.

مارك گارنو در ادامه گفته است: آنها از محل سقوط هواپیما بازدید کردند، و امروز نیز دو تن از متخصصان بقایای بدنه هواپیما را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وزیر حمل و نقل کانادا اضافه کرده است: ایرانی‌ها به ما گفتند که نه تنها اجازه می‌دهند در رمزگشایی از جعبه سیاه هواپیما حضور داشته باشیم بلکه در تحلیل داده‌ها نیز مشارکت داشته باشیم.

مارك گارنو همچنین گفته است مشخص نیست که روند چگونه خواهد بود و در این خصوص به ما پیامی داده نشده است.

تهران می‌گوید، پس از حمله موشکی ایران به اهداف آمریکایی در عراق، هواپیمای مسافری اوکراینی به سوی یک پایگاه نظامی حساس سپاه پاسداران در نزدیک تهران حرکت می‌کرده و به اشتباه هدف پدافند هوایی قرار گرفته است.

این در حالی است که از زمان سقوط این هواپیما، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز شلیک موشک به این هواپیما را انکار کردند وعلت سقوط آن را ناشی از «نقص فنی» اعلام می کردند، ولی پس از واکنش گسترده جهانی به این موضوع، ستاد مشترک نیروهای مسلح روز شنبه اعلام کرد که یگان موشکی سپاه این هواپیما را به صورت «غیرعمد» سرنگون کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG