لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

کانادا: تا پایان تحقیقات در مورد پرواز ۷۵۲ راه طولانی در پیش است


یادبودی برای کشته‌شدگان در تهران؛ یکی از کسانی که برای شمع روشن کردن فراخوان داده بود اخیرا به همین دلیل به زندان محکوم شده است.
یادبودی برای کشته‌شدگان در تهران؛ یکی از کسانی که برای شمع روشن کردن فراخوان داده بود اخیرا به همین دلیل به زندان محکوم شده است.

اداره امنیت حمل‌ونقل دولت کانادا در واکنش به‌تازه‌ترین گزارش جمهوری اسلامی در مورد هواپیمای اوکراینی، گفته تا پایان تحقیقات راهی طولانی در پیش است و «پرسش‌های کلیدی بسیاری مانده که به پاسخ نیاز دارند».

این اظهارات بخشی از واکنش کتی فاکس و اداره دولت کانادا به گزارشی‌ست که روز یک‌شنبه رئيس سازمان هواپیمایی ایران آن را ارائه کرد.

خانم فاکس تائید کرده‌است که گزارش تازه به دست کانادا رسیده است.

او در بیانیه‌ای گفته است «این [گزارش] نسخه نهایی تحقیقات نیست، بلکه در واقع خلاصه‌ای از محتوای مکالمات و اطلاعات در کابین خلبان و داده‌های پیاده‌شده در ماه پیش در پاریس است».

«انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲»، نهاد مدنی مستقل پیگیری مسائل مربوط به سقوط هواپیما، نیز در بیانیه‌ای گفته است «پرسش مهم ما در این مورد دلایل مربوط به تاخیر در روند پرواز و مکالمات خلبان‌ها در آن یک ساعت، که باید در گزارش لحاظ شود همچنان آشکارا، بی‌پاسخ مانده است».

این انجمن بارها خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه و جامع درباره رخدادهایی که «جنایت» توصیف کرده، شده است.

جمهوری اسلامی ایران شش ماه پس از ساقط کردن پرواز ۷۵۲ که با شلیک موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران صورت گرفت، نهایتا در روز ۲۷ تیر ماه جعبه‌ سیاه بوئینگ را برای بازخوانی تحویل فرانسه داد.

شلیک سپاه به این هواپیما منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر از شهروندان ایران، افغانستان، بریتانیا، کانادا و اوکراین شد.

تورج دهقانی، رئيس سازمان هواپیمایی ایران، روز دوم شهریور ماه در یک نشست خبری گفت پس از انفجار موشک اولی که به سوی این هواپیما شلیک شده بود، «هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نمی‌شود» و مسافران در «سلامت جسمانی» بوده‌اند.

آقای دهقانی گفته دو خلبان و یک معلم خلبان پس از شلیک موشک اول «تا آخرین لحظه مشغول هدایت هواپیما بودند» که موشک دوم ۲۵ ثانیه بعد از موشک اول شلیک می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی سه روز پس از کتمان شلیک موشک به هواپیما، پذیرفتند که هواپیما هدف قرار گرفته‌است. رخدادها مربوط به روزی می‌شوند که سپاه پاسداران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد، به دو پایگاه مورد استفاده نیروهای آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد. در حمله موشکی سپاه به پایگاه‌ها کسی کشته نشد.

کتمان شلیک موشک، نحوه اطلاع‌رسانی، تردیدهای بسیار در مورد شفافیت اطلاعات، فراز و نشیب‌های بسیار در ارائه جعبه سیاه به کشور یا نهادی که قادر به پیاده‌سازی اطلاعات باشد، روند طولانی ارسال جبعه‌های سیاه، اظهارات ضد و نقیض و مسائل دیگر، اعتراضات و تردیدهای بسیاری را موجب شده‌است.

منابع: کانیدین پرس، گلوبال‌نیوز، سی‌بی‌سی
XS
SM
MD
LG