لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

کانادا شش مدیر ارشد شرکت ایرانی سازنده پهپاد و دو عضو تیم بازداشت‌کننده مهسا امینی را تحریم کرد


کانادا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹ فرد حقیقی را در ایران به‌دلیل «نقض فاحش و سیستماتیک» حقوق بشر و «نقض مداوم صلح و امنیت بین‌المللی» تحریم کرد.

در فهرست تحریم‌های جدید کانادا نام شش مدیر ارشد شرکت «پرآور پارس»، دو عضو تیم بازداشت‌کننده مهسا امینی و فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان به چشم می‌خورند.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر، از جمله آزار و اذیت زنان»، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. این اقدامات همچنین در پاسخ به «نقض مداوم صلح و امنیت بین‌المللی» توسط حکومت ایران است.

این وزارتخانه، «زندان رجایی‌شهر» را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

شش مدیر ارشد شرکت «پرآور پارس»‌ که در فهرست تحریم‌های جدید کانادا قرار گرفته‌اند عبارتند از: ابوالفضل نظری، محسن اسدی، محمدصادق حیدری‌موسی،‌ محمدرضا محمدی، عنایت‌الله رفیعی و فاطمه قربانی‌حسینی.

این شرکت در ساخت پهپادهایی که روسیه از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند،‌ مشارکت دارد.

روسیه ماه‌هاست که با پهپادهای ساخت ایران به‌صورت گسترده‌ زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و نیروی هوایی این کشور نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده ‌است؛ موضوعی که کشورهای غربی نیز آن را تایید و چندین بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده‌اند.

در میان تحریم‌های اعلام شده روز چهارشنبه همچنین نام علی خوشنام‌وند و پرستو صفری، از اعضای تیم بازداشت‌کننده مهسا امینی و پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

براساس تصمیم جدید دولت کانادا هر گونه معامله با افراد تحریم شده ممنوع است و تمام دارایی‌های آن‌ها در کانادا مسدود خواهد شد. علاوه بر این، به‌دلیل مشارکت این افراد در نقض حقوق بشر، «مهاجرت و یا درخواست پناهندگی آن‌ها در کانادا نیز ممنوع خواهد شد».

پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام و در پی آن سرکوب بی‌رحمانه و خونین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» و ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه، تنش بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی تشدید شده است.

دولت کانادا نخستین‌بار ۱۵ مهر پارسال از تصمیم خود برای اجرای «اقدامات تنبیهی گسترده» علیه حکومت جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب حقوق بشر در داخل کشور و تداوم تهدیدها و اقدامات زیان‌بار علیه ثبات و صلح جهانی خبر داد.

وزارت خارجه کانادا در وب‌سایت خود اعلام کرده که تحریم‌های جدید علاوه بر تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۱۰ بر اساس قانون اقدامات ویژه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است. تحت این تحریم‌ها، کانادا چند فرد حقیقی و نهاد مرتبط با ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادهای جمهوری اسلامی را تحریم کرده بود.

دولت کانادا تاکنون حدود ۱۵۰ فرد حقیقی و ۲۰۰ نهاد و موسسه ایرانی از جمله نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و شرکت‌های اقتصادی دولتی و یا وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/پ، م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG