لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

نخست وزیر کانادا دریافت فایل صوتی درباره قتل خاشقجی را تایید کرد


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه ۲۱ آبان به عنوان نخستین مقام غربی تایید کرد که کشورش فایل صوتی ضبط شده در جریان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، را دریافت کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جاستین ترود در پاریس گفت که ترکیه به طور کامل کانادا را جریان آنچه که می‌بایست، قرار داده است.

جاستین ترودو در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، یکشنبه اعلام کرد که فایل‌های صوتی مرتبط به قتل جمال خاشقجی را در اختیار آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار داده و مقامات این کشورها «همه این صحبت‌ها» را شنیده‌اند.

پیش از این برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع گزارش داده بودندکه جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا،سی آی ای، در سفر خود به ترکیه فایل صوتی از «بازجویی و شکنجه» جمال خاشقجی را شنیده است.

رسانه‌های ترکیه از جمله روزنامه صاباح خبر داده‌اند که جسد آقای قاشقجی پس از تکه تکه شدن در محل اقامت سرکنسول عربستان سعودی در اسید ذوب شده و در بررسی فاضلاب این خانه بقایایی از اسید هیدروفلوریک کشف شده است.

عربستان با اذعان به قتل خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول در روز ۲ اکتبر، تاکید دارد که افراد دخیل را مجازات خواهد کرد؛ سعودی قاطعانه دخالت محمد بن سلمان را رد کرده است.

با گذشت شش هفته از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که واشینگتن روی قول سعودی در محاکمه و مجازات همه عوامل مرتبط با این قتل حساب باز می‌کند.

به گفته هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای پومپئو یکشنبه ۲۰ آبان در گفت و گوی تلفنی با محمد بن سلمان تاکید کرد که آمریکا همه افرادی را که به نحوی در قتل روزنامه نگار منتقد سعودی دخیل بوده اند، مجازات می کند و انتظار دارد که سعودی نیز شیوه مشابهی در قبال این افراد داشته باشد.

همزمان، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه ۲۱ آبان در آستانه سفرش به عربستان گفت فشار لندن به ریاض برای پیگرد افراد دخیل در قتل خاشقجی افزایش می یابد.

آقای هانت که قرار است در سفر به ریاض با محمد بن سلمان نیز دیدار کند، گفت غیر قابل قبول است که هنوز مطالب بسیاری در مورد قتل خاشقجی مبهم مانده است.

تشدید فشار بر عربستان در ماجرای سعودی پس از آن است که ترکیه یکشنبه اعلام کرد که نوار صوتی و شواهد مربوط به قتل خاشقجی را در اختیار آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان گذاشته است؛ هر چند که وزیر خارجه فرانسه دریافت نوار صوتی را رد کرد.

تشدید فشار غرب بر سعودی برای خاتمه جنگ یمن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مایک پومپئو در تماس تلفنی یکشنبه با محمد بن سلمان در خصوص جنگ یمن نیز گفت و گو کرد.

به گفته هدر نائورت، آقای پومپئو خواهان توقف اقدامات خصمانه در یمن شد تا طرف‌های درگیر در بحران یمن به پای میز مذاکرات بیایند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز در سفر به عربستان و امارات، که از دوشنبه آغاز شده، بحران یمن را بررسی می کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز یکشنبه شب خواهان پایان نبرد یمن شد؛ وی از عملیات نظامی روزهای اخیر در بندر راهبردی حدیده و عواقب «فاجعه بار» در این بخش از غرب یمن ابراز نگرانی شدید کرد.

دبیر کل سازمان ملل عربستان را فرا خواند که بپذیرد، جنگ یمن برای هیچیک از طرف‌ها پیروزی نخواهد داشت بلکه وضع مردم یمن را وخیم تر می کند.

عملیات جنگی نظامیان حامی دولت عبد ربه منصور هادی با حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان با هدف خارج کردن حدیده از کنترل نیروهای حوثی از ۱۱ روز پیش تشدید شد؛ گزارش‌ها حاکی است حدود ۴۵۰ تن در این چند روز کشته شده اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG