لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

آمریکا سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف می‌کند


خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۱۹ آبان‌ماه، از توقف کمک آمریکا به ائتلاف عربی برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای درگیر در جنگ یمن خبر داد.

واشینگتن و ریاض روز شنبه تایید کردند که سوخت‌رسانی آمریکا به جنگنده‌های عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن متوقف می‌شود.

خبر کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن کمتر از دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که دو وزیر دولت ترامپ در یک روز خواهان پایان درگیری‌ها در یمن و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین طرف‌های متخاصم شدند.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه خود در این باره اعلام کرد که این تصمیم در پی «افزایش توان این ائتلاف» برای سوخت‌رسانی هوایی جنگنده‌ها گرفته شده است.

در سوی مقابل جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز گفت که عربستان سعودی این تصمیم را با مشورت واشینگتن اتخاذ کرده است.

به نوشته رویترز، توقف سوخت‌رسانی می‌تواند به منزله پیش‌دستی در برابر اقدام احتمالی کنگره جدید آمریکا باشد که قرار است هفته آینده در این باره به بحث بپردازد.

این در حالی است که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دست نیروهای امنیتی این کشور، و همچنین حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن دولت آمریکا را با انتقادهایی از سوی شماری از اعضای کنگره، به‌ویژه دموکرات‌ها، روبه‌رو کرده است.

شماری از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پیشتر خواستار تعلیق قراردادهای فروش سلاح به عربستان و توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائئلاف نظامی به رهبری ریاض شده بودند.

در همین حال گروه‌های مدافع حقوق بشر و ناظر بر این جنگ نیز ائئلاف نظامی عربستان و متحدانش را به کشتار هزاران غیرنظامی در یمن متهم می‌کنند.

دولت یمن که در شهر عدن در جنوب این کشور مستقر است روز جمعه اعلام کرد نیروهای دولتی با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تهاجم جدیدی را برای تصرف بندر حدیده آغاز کرده‌اند.

همزمان کمیسر عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان هشدار داد که تعداد زیادی از مردم به خاطر درگیری‌های نظامی در شهر حدیده گرفتار شده و حدود نیم میلیون نفر از زمان آغاز این نبردها در ماه ژوئن از شهر گریخته‌اند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG