لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

بازداشت سومین کانادایی در چین


 سفارت کاناد در پکن (عکس از آرشیو)
سفارت کاناد در پکن (عکس از آرشیو)

سومین شهروند کانادایی در چین بازداشت شده است ولی به گفته یک سخنگوی دولت کانادا به نظر می رسد که این مورد با بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در روزهای اخیر ارتباط ندارد.

به گزارش رویترز پس از دستگیری خانم منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هوآوی در روز اول دسامبر در کانادا و به درخواست دادستانی آمریکا دو شهروند کانادایی در چین بازداشت شده اند.

دو شهروند کانادایی، مایکل کووریک دیپلمات سابق و مایکل اسپاوور مشاور امور مالی و تجاری هفته گذشته و همزمان با مجادله دیپلماتیک بر سر بازداشت منگ وانژو در چین دستگیر شدند.

دولت کانادا بارها گفته است که بین بازداشت منگ وانژو دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و دستگیری شهروندان خود در چین ارتباط مشخصی وجود ندارد.

ولی دیپلمات های غربی در پکن و دیپلمات های سابق کانادایی گفته اند که این بازداشت ها مقابله به مثل دولت چین و «چشم در مقابل چشم» است.

یک مقام کانادایی روز چهارشنبه گفت دولت از بازداشت سومین شهروند این کشور در چین اطلاع دارد ولی جزییات بیشتری ارائه نداد. این مقام که حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود افزود:«هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند این مورد با بازداشت اخیر دو شهروند کانادایی ارتباط دارد.»

دولت آمریکا خانم منگ وانژو را متهم کرده که با دادن اطلاعات غلط به بانک های فراملیتی در مورد معاملات مربوط به ایران این موسسات را به دلیل نقض تحریم های آمریکا به خاطر انداخته است.

او روز سه شنبه ۲۰ آذر به قید وثیقه از زندان آزاد شد و اکنون در انتظار تصمیم گیری در مورد احتمال استرداد به آمریکاست. او قرار است روز 6 فوریه در دادگاه حاضر شود.

دونالد ترامپ که دولت او درگیر یک جنگ تجاری با چین است هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفت اگر به نفع امنیت ملی آمریکا باشد و یا به یک توافق تجاری با چین کمک کند ممکن است در این پرونده دخالت کند.

این اظهار نظر با انتقاد دولت کانادا روبرو شد و آن کشور در مورد سیاسی کردن یک پرونده استرداد به آمریکا هشدار داد.

هوآوی بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه های تلفن و دومین تولید کننده بزرگ تلفن های موبایل هوشمند در جهان است.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG