لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

کاهش قیمت خودرو در بازار ایران


در پی امیدواری به احیای برجام و تغییرات در بازار ارز ایران، قیمت بسیاری از خودروها در بازار ایران کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، پژو ۲۰۷ اتومات، یکی از بیشترین کاهش‌ها را در بازار خودرو ایران تجربه کرده و این خودرو که در ابتدا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشت حالا قیمتش به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

علی خسروانی کارشناس خودرو در توئیتی نوشته است: «روند کاهشی قیمت دلار و کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد و ظاهراً بازار پیش‌بینی انجام توافق را پذیرفته و دارد خودش را هماهنگ می‌کند. در چند روز گذشته قیمت خودروهای داخلی و چینی کاهش محسوسی داشته و وارداتی‌ها هم با عدم تقاضای خرید و کاهش نسبی قیمت مواجه است».

پژو ۲۰۷ اتومات یکی از بیشترین کاهش قیمت‌ها را تجربه کرده است
پژو ۲۰۷ اتومات یکی از بیشترین کاهش قیمت‌ها را تجربه کرده است

در همین حال مسئولان دولتی هم از شرایط پیش‌آمده استفاده کرده‌اند و وعده کاهش قیمت خودرو را داده‌اند.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت ضمن تأکید بر اینکه هدف‌گذاری امسال ایجاد جریان پایدار تولید و ساماندهی عرضه و مدیریت التهاب بازار خودرو است، گفته است:«رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم».

اما یک سوی دیگر داستان احتمال واردات خودرو و تأثیر آن روی قیمت خودرو است.

حمیدرضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در این‌باره توضیح داده: «پیش‌بینی می‌شود اگر واردات خودرو به صورت جدی دنبال شود، قیمت خودروهای خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد».

حمیدرضا حیدری در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: «در حال حاضر خبرهای مربوط به واردات خودرو بر بازار داخلی و خارجی آن تأثیر گذاشته و قیمت خودروهای خارجی و داخلی حدود پنج درصد کاهش یافته است».

او اضافه کرده، «اگرچه واردات خودروی خارجی بر کاهش قیمت خودرو ایرانی تأثیر خواهد گذاشت اما این موضوع بستگی به نوع واردات خودروهای خارجی دارد. اگر قیمت خودوری خارجی وارد شده به کشور قیمت اقتصادی و در رنج قیمت خودروهای ایرانی باشد، نرخ اتومبیل‌های داخلی به شدت ریزش می‌کند اما اگر این خودروها بالای ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد، قیمت خودروی ایرانی کمتر کاهش خواهد یافت زیرا افراد کمی توانایی خرید این خودروها را دارند.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: «هم‌اکنون فروشندگان و خریداران منتظرند نتیجه نهایی طرح واردات خوردو مشحص شود. در شرایط کنونی فروشنده در بازار هست اما خریداری نیست.»

احتمال واردات خودرو از دیگر عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت‌هاست
احتمال واردات خودرو از دیگر عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت‌هاست

در همین حال برخی خودروهای گران قیمت داخلی مانند تارا هم کاهش قیمت معناداری داشته‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران تارا اتوماتیک که ۵۹۰ میلیون تومان معامله می شد حالا به ۴۶۵ میلیون تومان رسیده است.

به نظر می رسد ایراداتی مانند سفت شدن فرمان یا اشکال در سیستم تهویه تأثیر خودش را بر بازار این خودرو گذاشته است.

افت قیمت دیگر مربوط به خودروی شاهین است. علی‌رغم اینکه شاهین از سال گذشته همچنان ۳۶۷ میلیون تومان قیمت داشته است حالا با سه میلیون کاهش با قیمت ۳۶۴ میلیون تومان هم مشتری ندارد.

تارا یکی از محصولات ایران خودرو
تارا یکی از محصولات ایران خودرو

با این وجود بازار خودرو همچنان در شرایط رکود به‌سرمی‌برد.

محمود نادی کارشناس بازار خودرو توضیح داده است: «قیمت خودرو آن قدر بالا رفته که با این کاهش‌های جزئی مردم باز هم قدرت خرید ندارند. از طرف دیگر زمزمه‌های مجدد توافق برجام و افت نرخ ارز هم دلیلی شده تا مردم برای خودرو دست نگه داند. در حال حاضر بازار بسیار راکد است و خرید و فروش چندانی انجام نمی شود».

بازار خودرو ایران هم اکنون با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است و بزرگترین مشکل بازار خودرو ایران فاصله عرضه و تقاضا است.

در حالی که به گفته کارشناسان تقاضا در بازار ایران سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، تولید خودروی ایران زیر یک میلیون دستگاه است.

XS
SM
MD
LG