لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۵

از تلاطم تا سرگیجه در بازار خودرو ایران


بازار خودرو ایران باز هم دچار تلاطم شدید شده است. این بازار از یک طرف بار دیگر با افزایش قیمت دلار روبه‌رو شده و از طرف دیگر همچنان منتظر واردات خودرو و احیای برجام است.

به‌گزارش ایرنا، رضا فاطمی امین، وزیر صمت، از تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت دولت خبر داده و گفته است: «روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص‌ شده است.»

این مقام دولتی همچنین افزوده است: «در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است. تمرکز به واردات خودروهای اقتصادی در راستای تأمین این نوع خودروهاست که وضعیت مطلوبی در سبد محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی ندارد و در راستای حمایت از اقشار با درآمد متوسط و کم‌درآمد جامعه است.»

بازار خودرو ایران با توجه به خبر واردات خودرو منتظر کاهش قیمت در برخی از محصولات است، با این حال تولید خودرو و عرضه آن در بازار کاهش داشته است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیر واردات بر قیمت بازار گفت: «به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید. به نظر می‌رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه نشان داده تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل‌های بسیاری صورت می‌گیرد.»

گفته شده که همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو مانند گذشته حاکم خواهد بود و تغییری در این زمینه انجام نشده است.

البته هنوز جزئیات کامل واردات خودرو مشخص نشده است. برخی گزارش‌ها حکایت از سقف ۲۰ هزار دلاری برای قیمت خودروهای وارداتی دارد، که در این صورت واردات خودرو محدود خواهد بود.

تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص واردات خودرو گفته است: «با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند، بدون سقف (محدودیت) وارد کند. امروز خلأ پانصد هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات فضا رقابتی می‌شود.»

بر اساس آخرین گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، کاهش قیمت خودرو در حالی اتفاق افتاد که برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶ تیپ دو نایاب شده‌اند.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ که برچسب قیمتی ۳۲۹ میلیون تومانی خورده بود، حالا با قیمت ۳۲۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای هم با ۱۰ میلیون تومان کاهش به قیمت ۴۱۷ میلیون تومان رسیده است. پژو پارس TU5 هم از ۳۹۰ میلیون تومان به ۳۸۳ میلیون تومان رسیده است.

البته در این شرایط بازار، برخی از خودروها نایاب شده‌اند و با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند. برای مثال می‌توان دنا پلاس اتوماتیک و توربو دنده‌ای را مقایسه کرد. دنا پلاس توربو دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۴۹۴ میلیون تومان از دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۴۸۸ میلیون تومان گران‌تر است.

محمود نادی، کارشناس بازار خودرو، در زمینه کاهش نسبی قیمت خودرو به بیت‌ران گفت: «قیمت محصولات داخلی بر اساس میزان موجودی آن در بازار تعیین می‌شود. برخی خودروها که وابستگی بیشتری به قطعات خارجی دارند، تولید محدودتری داشته، نایاب شده و در نتیجه گران‌تر معامله می‌شوند.»

به‌گفته این کارشناس بازار خودرو، «برای مثال پژو ۲۰۷ اتومات کمیاب است چرا که ایران‌خودرو تمرکز خود را بر روی تأمین گیربکس اتوماتیک دنا پلاس گذاشته بود و پژو ۲۰۷ با مشکل نبود گیربکس اتوماتیک مواجه شده است.»

آقای نادی همچنین درباره خانواده دنا هم افزوده است که «حدوداً به‌ازای هر یکصد دستگاه دنا اتوماتیک فقط پنج دستگاه دنا پلاس دنده‌ای توربو تولید می‌شود که همین این امر موجب کمیاب شدن و افزایش این خودرو در بازار شده است.»

با این حال او تأکید کرده که هرچند در حال حاضر قیمت‌ها ریزشی است، اما این به معنای ارزان شدن خودرو نیست و اگر اصلاحاتی انجام نشود و یا تغییرات خاصی مانند تصویب برجام صورت نپذیرد، قیمت خودرو باز هم افزایشی خواهد شد.

بازار خودرو ایران معمولاً با نزدیک شدن به تابستان با افزایش تقاضا هم روبه‌رو می‌شود، اما مشخص نبودن وضعیت واردات خودرو و مذاکرات متوقف‌شده هسته‌ای و از طرفی قیمت ارز، بازار خودرو ایران را همچنان در سردرگمی و تلاطم نگاه داشته است.

XS
SM
MD
LG