لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

افزایش شدید قیمت موتورسیکلت در ایران


موتورسیکلت وسیله حمل‌ونقل بسیاری از ایرانیان کم‌درآمد است
موتورسیکلت وسیله حمل‌ونقل بسیاری از ایرانیان کم‌درآمد است

قیمت موتورسیکلت در ایران به‌شدت افزایش پیدا کرده و قیمت یک موتورسیکلت طرح سی‌جی۱۲۵ به حدود چهل میلیون تومان رسیده است که تا چهار سال قبل می‌شد با آن یک پراید خرید.

موتورسیکلت وسیله حمل‌ونقل بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد ایرانی در سال‌های اخیر بوده است. با گران شدن خودروها، خرید خودرو برای بسیاری غیر قابل دسترس شده بود و حالا با افزایش شدید قیمت موتورسیکلت حتی خرید آن هم برای بسیاری از اقشار ایرانی سخت شده است. در حال حاضر قیمت یک موتورسیکلت ارزان‌قیمت به حدود معادل حقوق کامل یک سال یک کارگر ایرانی رسیده است.

قیمت طرح هوندا ۱۲۵ که در ایران مونتاژ می‌شود به حدود چهل میلیون تومان و هوندا کلیک هم به بیش از صد میلیون تومان رسیده است.

در ایران همچنان هوندا ۱۲۵ با فناوری چهل سال قبل ساخته می‌شود و جالب این‌که بعد از این مدت همچنان پیشرانه این موتورسیکلت در بیشتر موارد از چین تأمین می‌شود.

ایران با وجود این‌که در زمینه ساخت موتور خودرو به‌طور نسبی پیشرفت‌های محدودی داشته، اما در زمینه تولید پیشرانه موتورسیکلت که بسیار ساده‌تر از خودرو است، بسیار از جهان عقب‌تر است.

از طرف دیگر، در حالی که همه نگاه‌ها معطوف به بازار خودرو و تلاطم و حواشی آن است، افزایش شدید قیمت موتورسیکلت در سکوت رخ داده است.

رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند قیمت هوندا کلیک ۱۵۰ سی سی از ۸۸ میلیون تومان به صد میلیون تومان رسیده است. موتورسیکلتsym j200 که در اسفند سال قبل با قیمت ۶۳ میلیون تومان معامله می‌شد، برچسب قیمتی ۷۵ میلیون تومانی خورده است.

قیمت برخی از موتورسیکلت‌های معمولی به خودرو نزدیک شده است. برای مثال موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ دو سیلندر ۱۵۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

در این میان موتورسیکلت‌های ایرانی (طرح هوندا ۱۲۵) هم از قافله عقب نمانده‌اند و قیمت هوندا احسان ۲۰۰ از ۲۹ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۰ به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس اطلاعات گزارش‌شده توسط رسانه‌های خودرویی ایران، اجزایی چون موتور، گیربکس، دسته‌سیم و مجموعه سیستم سوخت‌رسانی هوندا ۱۲۵ به‌طور کلی از کشور چین و به صورت مونتاژ‌شده وارد ایران می‌شود.

قیمت تمام‌شده این مدل موتورسیکلت زمانی که ۲۴ میلیون تومان فروخته می‌شد، فقط حدود ۱۲ میلیون تومان بود. این قیمت خود نشان از یک رانت بزرگ برای مونتاژگران موتورسیکلت در بازار ایران دارد؛ شرکت‌هایی که تا کنون نتوانسته‌اند یک موتور بنزینی تک‌سیلندر موتور در ایران تولید کنند.

از طرفی در حال حاضر سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که چهار برابر خودروها آلاینده هستند، در سطح ایران تردد دارند. اکثر این موتور‌ها مدل معروفی از هوندا به نام سی‌جی ۱۲۵ هستند.

بازار انحصاری و بی‌رقابت موتورسیکلت ایران چندین برابر وضعیت وخیم‌تری نسبت به بازار خودرو دارد و تولیدکنندگان با رانت تولید و با کمترین میزان ساخت داخل و نوآوری، این بازار پرسود را با شرکای چینی خود در اختیار دارند.

اما چرا قیمت موتورسیکلت در ایران افزایش پیدا کرده است؟ کارشناسان سه دلیل را برای این افزایش قیمت عنوان کرده‌اند.

در اسفند سال گذشته موتورسیکلت هم مانند خودرو افزایش قیمتی نداشت چرا که زمزمه‌های توافق هسته‌ای و کاهش نرخ ارز، مردم را در انتظار ارزانی قرار داد و این افزایش قیمت به سال جدید منتقل شد.

دومین علت افزایش هزینه‌ها و تورم است که باعث افزایش قیمت محصولات تولیدی در ایران شده است. دلیل سوم هم فرارسیدن فصل گرما و استقبال فصلی خریداران موتورسیکلت است.

به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از برند‌های حتی هندی هم بازار ایران را ترک کرده‌اند و بازار موتورسیکلت ایران با محصولات قدیمی و تاریخ‌گذشته پر شده است.

به نظر می‌رسد تا بازار خودرو ایران سامان پیدا نکند، بازار موتورسیکلت هم دچار تحول نخواهد شد. در حال حاضر موتورسیکلت‌های ارزان ایرانی حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارند و قیمت خودرو پراید در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان است.

احتمالا با کاهش قیمت خودرو و منطقی‌تر شدن آن احتمال کاهش قیمت موتورسیکلت هم وجود دارد. بسیاری از کارشناسان منطقی شدن قیمت خودرو در ایران را تنها وابسته به باز شدن راه واردات خودرو و توافق جمهوری اسلامی با آمریکا در بازگشت به برجام دانسته‌اند.

در صورت احیای برجام، برخی شرکت‌های بزرگ به ایران بازخواهند گشت و احتمالاً بازار موتورسیکلت و خودرو ایران از این حالت خارج خواهد شد.

XS
SM
MD
LG